Bojíte se sami pustit do podnikání? Jednou z možností je franšízing

Rádi byste si založili firmu, ale nevíte, jak na to? Řešením by pro vás mohl být franšízing . To znamená, že společnost se zavedeným jménem poskytne někomu jinému právo užívat obchodní značku a taky znalosti, takzvané know-how.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fitness - ilustrační foto | Foto: European Commission Audiovisual service, G. Boulougouris

Kavárna, fitness centrum nebo obchod s čaji - franšízu si můžete pořídit prakticky v jakémkoli odvětví. Za cenu od čtyřiceti tisíc do 200 milionů korun. Podle poradkyně Výstavy pro podnikání a franchising Moniky Hrubalové je tato forma vhodná pro většinu lidí.

„Je to v podstatě pro všechny kategorie, ať už 55 plus, nebo pro maminky s dětmi. Na trhu je řada franšízových konceptů, které právě maminky na mateřské můžou využívat. A pak samozřejmě pro další skupiny, které tradičně podnikají,“ říká Hrubalová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaké možnosti nabízí franšízing, zjišťovala redaktorka Zuzana Petráňová

Pokud se vám líbí nějaká společnost a chtěli byste provozovat její pobočku, musíte ji sami oslovit. Má to ale háček. Potřebujete k tomu nejen peníze, ale taky sympatie franšízanta - tedy firmy, která vám know- how poskytuje. Potvrzuje to Pavlína Křivánková ze společnosti Oxalis.

„Je potřeba, aby ten člověk měl nějaký drive, abychom to tak nějak cítili, že je schopný rozjet svůj vlastní byznys a fungovat nezávisle. Na druhou stranu schopný i respektovat některá pravidla nebo pravidla, která jsou předem daná,“ doplňuje Křivánková.

Franšízy pod jednou značkou mají většinou společný marketing. Záleží ale na každé firmě, jak velkou kreativitu pobočce nechá. Třeba ředitelka sítě Business for Breakfast Kamila Zárychtová se fantazii nebrání.

„Franšíza je byznys toho franšízanta, a proto pokud má nápad a povede to k nějakému rozvoji té franšízy, tak v nebráníme,“ potvrzuje Zárychtová.

Relativní bezpečnost podnikání

Výhodou franšízingu je i jeho relativní bezpečnost. Podle zakladatele DietFitness Jana Bejdáka mateřská společnost včas zasáhne, když se její pobočka dostane do finančních problémů.

„Pokud má franšíza problémy, máme připravenou outsourcingovou společnost, která nám zajistí to, aby se ta naše pobočka dostala zase zpátky do toho vývoje podle ekonomického propočtu. Ve chvíli, kdy se dostane nazpátek, zase ji manažersky předáváme těm majitelům,“ vysvětluje Bejdák.

V Česku je zatím kolem 200 franšízových firem, to je asi třikrát méně než v sousedním Rakousku. Je tu proto ještě velký potenciál pro vznik nových podniků.

Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme