Ekonomické informace 15. 12. 2006
Lednové spuštění mýtného systému už není ohroženo. Cigarety s konečnou platností podraží o osm až deset korun na krabičku. Čeští podnikatelé v uplynulých letech vyčerpali téměř půl miliardy korun z programu Phare 2003-Technologie. Pražské Hlavní nádraží dostane do pěti let novou podobu.
Lednové spuštění mýtného systému už není ohroženo. Ministerstvo dopravy se totiž s firmou Kapsch konečně dohodlo na novém dodatku ke smlouvě, který upravuje i výši úhrad za případnou nefunkčnost systému. Znamená to, že Kapsch může spustit zkrácený pilotní provoz a mýtné se začne od nákladních vozidel na českých dálnicích a rychlostních silnicích vybírat opravdu k prvnímu lednu příštího roku.
Cigarety s konečnou platností podraží o osm až deset korun na krabičku. Prezident Václav Klaus podepsal novelu zákona o spotřebních daních, která spotřební daň z tabákových výrobků zvyšuje. Od kdy cigarety přesně podraží, ale zatím není jisté. Novela by měla začít platit 1. března, výrobci a prodejci se ale před zdražením pravidelně předzásobují.
Čeští podnikatelé v uplynulých letech vyčerpali téměř půl miliardy korun z programu Phare 2003-Technologie. Především malí a střední podnikatelé z něj mohli získat peníze na zavádění nových technologií a know - how a podle Luboše Lukasíka z agentury CzechInvest toho také patřičně využili.
Ministerstvo zemědělství se v Bruselu snaží zachránit název "pomazánkové máslo". Podle Evropských pravidel smí být totiž jako máslo označen pouze výrobek s vyšším než 39tiprocentním podílem tuku, to ale naše pomazánková másla nesplňují, protože vznikají unikátní technologií zmáselňování smetany. Změna názvu by pro domácí výrobce byla drahá - jen ztráty z nepoužitelných obalů producenti vyčíslili na 20 milionů korun. Podle mluvčí ministerstva zemědělství Táni Králové se nám zatím podařilo s unií dohodnout, že můžeme název pomazánkové máslo používat ještě příští rok, dál už ale situace vůbec nevypadá růžově.
Pražské Hlavní nádraží dostane do pěti let novou podobu. Italská firma Grandi Stazioni už zahájila jeho rekontrukci, která bude stát miliardu korun. Za to, že investor nádraží zmodernizuje, ho pak bude mít 30 let v pronájmu. Podobně chtějí České dráhy postupovat i při rekonstrukci dalších 64ti nádraží, protože samy na stavební úpravy potřebné miliardy korun nemají.
Moravskoslezský kraj uvažuje o dalších leteckých linkách, které by chtěl zavést na Mošnovském letišti. V současnosti se z něj létá do Vídně. Kraj zatím linku dotuje, každý měsíc na ní ale přibude 200 cestujících a brzy by měla být ekonomicky soběstačná. Od léta chce kraj zavést také spoj do Amsterodamu, Bruselu, Paříže, Moskvy nebo Rigy. Do které z těchto destinací se bude létat zatím ekonomové vyhodnocují. Podle náměstka hejtmana Pavla Drobila by bylo levnější spustit linky najednou s tím, že by kraj opět dal peníze na jejich rozjezd.