Spotřeba piva stoupá. Češi ho ale začínají pít víc doma

Po třech letech poklesu loni pivovary v Česku zvýšily výrobu. Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven domácí spotřeba ve srovnání s rokem 2010 vzrostla zhruba o 2,7 procenta, do zahraničí pivovary vyvezly o 4 procenta piva více.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pivo

Pivo | Foto: Stock.xchng

Na tuzemském trhu se potvrdily dlouhodobé změny v konzumaci piva. Lidé pijí více ležáky, hlavně stále oblíbenější jedenáctky, rozšiřuje se nabídka speciálních a neobvyklých piv. Pokračuje také růst spotřeby nealkoholických piv, jejichž výroba se poprvé v historii přehoupla přes půl milionu hektolitrů.

Zdvojnásobil se prodej piva v PET lahvích, a naopak se snížilo množství piva dodávaného v sudech do hospod a restaurací. To svědčí o tom, že lidé na pivu šetří, a místo v hospodách a restauracích ho více pijí doma.

Přehrát

00:00 / 00:00

 Češi stále častěji kupují pivo v PET lahvích, méně ho naopak pijí v restauracích, zjistil redaktor Jaroslav Skalický

„Letos tvoří téměř šest procent trhu, ten růst je raketový. Ne na úkor lahvového piva, ale na úkor sudového piva. Lidi než by šli do hospody nebo si objednali soudek a vzali si ho na party na zahradu, tak si radši koupí šest PET lahví a mají to jako basu piva,“ soudí ředitel Svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

Podle něj to svědčí o tom, že lidé mají méně peněz. „Zvyšuje se podíl prodejů v maloobchodě a klesá podíl prodejů v gastronomických zařízeních. Důvodem je to, že v gastronomii je v Česku zhruba dvojnásobná cena piva, takže ekonomika vede k tomu, že lidé postupně přecházejí na jiná piva než sudová,“ říká Veselý.

Po rekordním roce 2007, kdy se výstav vyšplhal těsně pod 20 milionů hektolitrů, spadla pivovarníkům hned v následujícím roce pěna. Finanční a pak ekonomická krize a také zvýšení spotřební daně na pivo srazily výstav dolů, za tři roky se snížil o 15 procent.

„Celkový výstav vzrostla o 2,7 procenta. Zdá se, že už se blýská na lepší časy,“ doufá šéf svazu.

Export piva se loni zvýšil o čtyři procenta. Úspěchem je, že roste především prodej piva v sudech. „U sudového piva konzumovaného ve veřejném stravování je loajalita a věrnost, tam už se trh daleko déle drží,“ říká Veselý.

Počet pivovarů, které exportují, neustále roste a podle předsedy Českého svazu pivovarů a sladoven Františka Šámala je to pro ně zatím stále jediná šance, jak zvyšovat výrobu. „V tuzemsku nepředpokládám, že by mohlo dojít k nějakého navýšení spotřeby. Jediná cesta je zaměřit se na export, a to hlavně na export mimo Evropskou unii,“ upozorňuje Šámal.

Letos se Česko nejspíš stane sedmou nejvýznamnější zemí vyvážející pivo. Domácí spotřeba už zřejmě nikdy někdejší hranice 160 litrů na osobu za rok nedosáhne, nyní je 144 litrů.

„Průměrný spotřebitel bude mít hlouběji do kapsy, než aby si mohl dovolit nějak zvyšovat konzumaci piva. Spíš je cesta, že by se rozšiřoval počet lidí, kteří třeba nikdy pivo nepili a zvolili by ho za určitou alternativu. Tomu nahrávají i inovace od velkých i malých výrobců,“ míní předseda Českého svazu pivovarů a sladoven.

Jaroslav Skalický, Mirko Kašpar, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme