Německý ministr dopravy navrhuje zpoplatnění všech silnic od roku 2016
Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt v Berlíně představil plán na zpoplatnění silniční sítě. Německo bylo jednou z mála zemí Evropy, kde jsme zatím mohli po tamních silnicích cestovat bez dálniční známky. Po 1. lednu 2016 se ale podle všeho bez ní už asi neobejdeme.
Dálniční známka by měla být ve třech variantách. Desetidenní za 10 eur, dvouměsíční za 20 eur nebo roční, jejíž cena by neměla překročit hranici 100 eur. Čím ministr všechny své vládní kolegy poněkud zaskočil, je to, že by se mělo platit za všechny silnice bez výjimky, nikoli pouze za dálnice, jako je tomu v jiných evropských zemích.
O zavedení dálniční známky se v Německu spekuluje už delší dobu. Uvažovalo se o zpoplatnění silnic pouze pro cizince, z EU ale zaznívala kritika, že by mohlo jít o diskriminaci. Ministr Dobrindt proto přišel s takovým trikem. Němečtí řidiči by měli po zaplacení daně z auta dostat známku automaticky, nebo by se o danou známku měla daň z auta snížit.
Vystoupení ministra Dobrindta sledovala zpravodajka ČRo v Německu Klára Stejskalová
Cizinci by platili automaticky s tím, že by si známku mohli objednat poštou nebo si ji koupit na benzínové pumpě. Podle ministra takovýto návrh není proti evropským pravidlům, nediskriminuje cizince, protože Němci skutečně platí poměrně vysokou daň z auta, a zároveň pro německé řidiče by to nemělo znamenat vyšší zátěž. Plán tudíž splňuje obě podmínky, o kterých se píše v koaliční smlouvě.
Zatím se jedná pouze o vizi ministra Dobrindta a je otázkou, zda ji ve vládě prosadí přesně v té podobě, jak ji dnes představil. Ale i když má Dobrindtův plán řadu kritiků a ozývají se i skeptické hlasy, že náklady na zavedení mýtného budou natolik vysoké, že se vlastně nevyplatí, pro bavorskou CSU je to doslova zamilovaný projekt a pro jeho prosazení udělá vše.
Je tudíž pravděpodobné, že od roku 2016 si nakonec i do Německa budeme muset dálniční známku kupovat.