Americké kosmické lodě budoucnosti by měly umožnit evakuaci posádky
Z kosmických lodí se bude možné v budoucnu evakuovat, oznámil americký Národní úřad pro letectví a vesmír. NASA tak reaguje na havárii nosné rakety Antares, které tento týden krátce po startu explodovala.
Raketoplány měly možnost evakuace silně omezenou, použít se dala jen ve výjimečných situacích.
„Spočívala totiž v klasickém způsobu opuštění letadla s padáky na zádech. Aby toto mohli kosmonauti provést, vyžadovalo to, aby raketoplán letěl už nebo ještě v atmosféře a aby se to odehrálo za takových rychlostí, ve kterých by mohli opustit palubu,“ vysvětluje ředitel České kosmické kanceláře Jan Kolář.
„Takže v žádném případě je to nemohlo zachránit před katastrofou, která potkala Challenger při startu,“ dodává. Tehdy v roce 1986 zemřela celá sedmičlenná posádka.
Americké kosmické lodě budoucnosti by měly umožnit evakuaci posádky. Mluvil o tom ředitel České kosmické kanceláře Jan Kolář
Příčinou je specifická konstrukce raketoplánu, od které se ale nyní z důvodu bezpečnosti upouští. Kosmické lodě budoucnosti, jako například americký Orion, by tak měly být vybaveny systémem, který v případě havárie zachrání celou kabinu.
„Ta bude odnesena z havarované nebo třeba hořící nosné rakety vlastním systémem, který bude umístěn na špičce. Bude mít vlastní malé raketové motory a celou kabinu odnese do bezpečné vzdálenosti,“ přibližuje Kolář.
Astronauti by se tak mohli katapultovat ve výšce 1600 metrů nad zemí, což ale představuje obrovskou zátěž pro tělo.
„Zrychlení v případě katapultáže ze stíhaček se pohybují kolem devítinásobku zemské tíže, čili piloti váží v tu chvíli asi devětkrát víc, u tohoto systému se to ještě zvýší, může to dosáhnout až patnáctinásobku,“ upozorňuje Kolář.
„Ale vzhledem k tomu, že kosmonauti při tom budou ležet na zádech, zrychlení bude probíhat prsa – záda, což je nejoptimálnější poloha. Takže i když by mohlo dojít ke zranění kosmonauta, pořád je to lepší než zůstat na havarované nosné raketě,“ konstatuje.