Rodinné firmy jsou stabilní, prubířským kamenem je ale střídání generací

Rodinné firmy bývají stabilnější, lépe zvládají těžké časy a svými klienty a partnery jsou vnímány jako spolehlivé a perspektivní. Ve světě je 80 procent všech firem rodinnými podniky. U nás to je vzhledem k historickým okolnostem méně, ale i tak má kolem 25 procent společností rodinný charakter. Blíží se ale chvíle, kdy je čeká zásadní změna. Upozorňuje na to Asociace malých a středních podniků.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pekař Josef Snášel a pekařka Iveta Dittmajerová

Pekař Josef Snášel a pekařka Iveta Dittmajerová | Foto: Tereza Rašová

Asociace vychází z obsáhlého průzkumu, při kterém zjišťovala například to, jak rodinné firmy přestály krizi. Ukázalo se, že díky semknutosti rodiny jsou vůči nepřízni ekonomických podmínek odolnější.

„Nemají parte v kapse, nebrečí tolik. Spoléhají více samy na sebe a věří prostě svému produktu a věří své atmosféře,“ popsal předseda představenstva Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček.

Přehrát

00:00 / 00:00

Problematice střídání generací v rodinných firmách se věnovala Jitka Hanžlová

Také polovina dotázaných rodinných firem věří, že jim v příštích třech letech porostou tržby.

Vzhledem k tomu, že většina z nich vznikla zhruba před dvaceti lety, čeká teď velkou část rodinných firem generační výměna. Vedení by měly převzít děti.

Převzetí další generací bývá často osudové

Zkušenosti ze světa však říkají, že jen 30 procent rodinných firem přežije převzetí podniku druhou generací. A devět firem z 10 nepřežije nástup třetí generace. Proto je potřeba předání kormidla připravovat dlouho dopředu.

„Tady vidíte jednu věc. Prakticky 50 procent firem – i když to chtějí vykonat – s tím ještě vůbec nezačaly. A když se jich zeptáte, proč nezačaly? Jsme zahrnuti operativními problémy, potřebujeme řešit úplně jiné věci. Může to být z pohledu další generace, ze strategického pohledu, určitý problém,“ říká Karel Havlíček.

Jsou ale rodiny, které svůj úspěšný podnik vedou už několik let i společně s dětmi.

Firma Kama dělá pletené sportovní oblečení a doplňky. A loni získala ocenění Equa bank Rodinná firma roku. Dodávala například oblečení i olympijským týmům. Českému na hry v Turíně, letos například týmu Andorry. Majiteli jsou Mahulenou Pertlová, její muž Jiří a dcera Klára.

„Podařilo se mi to tím, že děti viděly celý vznik firmy,“ chlubí se Mahulena Pertlová.

„Je to fungující rodina, prostě u nás se rodina dobře vyvíjela, jsme šťastní,“ přitakává její manžel Jiří.

„Předávání firmy je takové kontinuální, samozřejmě to trvá více let, a je to takové přirozené. My se přirozeně více a více zapojujeme a rodiče přirozeně ustupují,“ doplňuje dcera Klára. „Myslím, že je to největší štěstí, že člověk dělá něco, co ho baví.“

Rodinné firmy tvoří zhruba 15 procent hrubého domácího produktu České republiky. Zaměstnávají lidi ve svém okolí a velice výrazně přispívají k zachování technické, řemeslné, ale i etické úrovně společnosti.

Podle odborníků by proto byla škoda, kdyby jich v zemi ubývalo.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme