Ostatky dinosaura i nevylíhnuté embryo. Vědci objevili pozůstatky tvorů, kteří nepřežili pád asteroidu

Ostatky dinosaura i s šupinatou kůží, tělo prehistorické želvy a nevylíhnutý plod dávného okřídleného ještěra. To všechno našli vědci na nalezišti ve Spojených státech. Zachovalost objevů ale není jedinou zajímavostí. Všechny tři tvory spojují taky okolnosti jejich úhynu: vědci se domnívají, že všichni se stali obětí pádu asteroidu do oblasti u poloostrova Yucatán.

Tanis Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Archeologický nález - kost z nohy thescelosaura

Archeologický nález - kost z nohy thescelosaura (ilustrační foto) | Zdroj: Profimedia

Na nalezišti Tanis v americkém státě Severní Dakota našli vědci pozůstatky hned několika těl prehistorických tvorů, které teď postupně představují veřejnosti.

Objevili například část pravděpodobně utržené končetiny dinosaura thescelosaura, která je ještě pořád pokrytá zbytky kůže, nebo fosilii želvy, kterou prorazila dřevěná tříska velikosti kůlu.

V půdě ale byly taky částečně dochované zbytky malých savců. Mezi další objevy z Tanis patří třeba embryo létajícího pterosaura a taky úlomek horniny, která by mohla být kusem asteroidu. O nálezu informovalo BBC.

Vědci se domnívají, že všechny nalezené tvory spojuje jeden jediný den před asi 66 miliony let. Tehdy na Zem, do oblasti poblíž poloostrova Yucatán, dopadl asteroid o velikosti 11 až 80 kilometrů.

Jeho srážka se Zemí způsobila v historii největší vymírání živočišných a rostlinných druhů na Zemi. Údajně tehdy zemřelo asi 75 procent obyvatel planety, převážně velkých ještěrů.

Podle některých vědců, včetně třeba profesora Steva Brusatta z Edinburghské univerzity, ale nemuseli všichni tvorové zemřít v jeden den. Nepochybuje v případě ryb, ale u nalezených tvorů je pro takové tvrzení prý potřeba více důkazů.

Život a lov obávaného spinosaura. Vědci zjistili, že díky hustým kostem mohl plavat pod vodou

Když asteroid na Zemi dopadl, uvolnil podle vědců energii o síle miliardkrát větší, než při svržení atomových bomb na Hirošimu a Nagasaki.

To se projevilo i tisíce kilometrů daleko. Tam se následkem srážky rozkolísala kontinentální deska, vznikly obrovské vlny v řekách a jezerech a to způsobilo přesun sedimentů, které zaživa pohřbily tisíce ryb. Těm těsně před smrtí uvázly v žábrách prach a malé skleněné kousky roztavené horniny, přesně jako u nálezů z Tanis.

Nálezy v Tanis tedy do jisté míry vypovídají o srážce obrovského asteroidu se Zemí, stěžejní jsou ale také nálezy zkamenělých těl jesetera a pádlovce, tedy ryb, u kterých vědci v žábrách našli úlomky mimozemské horniny.

Našli tak pravděpodobně pozůstatky tělesa, které skoro ukončilo život na naší planetě. Někteří vědci jsou ale skeptičtí k tomu, že všichni nalezení tvorové zemřeli v jeden den.

Marcel Faltys Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít