ČR chce být dopravním uzlem Evropy. Pomoci má nová koncepce

ČR - dopravní uzel Evropy. Pod tímto názvem dnes začíná dvoudenní konference na téma dopravní infrastruktura v České republice. Otázkou zůstává, zda to není příliš ambiciózní název na zemi, která neumí zatím své geologické polohy využít a jejíž dopravní infrastruktura se dá označit za zanedbanou.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba dálnice D8 - tunel Radejčín

Stavba dálnice D8 - tunel Radejčín | Foto: IDMZ

Podle s Martina Janečka z Oddělení dopravní politiky ministerstva dopravy zatím ČR dopravním uzlem Evropy není zejména kvůli nedokončené transevropské síti a to jak silniční, tak železniční.

Přehrát

00:00 / 00:00

ČR - dopravní uzel Evropy. Téma pro Martina Janečka z Oddělení dopravní politiky ministerstva dopravy.

„Chyba je především na naší straně. Jelikož je naše tuzemská ekonomika spíše proexportně založena, jsou proto například nedokončené dálniční úseky opravdu velkým problémem. Právě tato síť znamená zásadní přepravní proud. Rovněž je nedokončeno několik železničních koridorů. Hlavním cílem ministerstva dopravy je právě přenesení části silniční dopravy na železnici,“ řekl Rádiu Česko Janeček.

Nové plány

Právě dálnice D1 je chronicky přetížená, dálniční spojení s Rakouskem je takřka v nedohlednu, spory státu s ekology a majiteli pozemků blokují dostavbu dálnice D8 a D11. Rovněž tunel Blanka představuje spíše jeden velký problém, vnější pražský okruh také není dokončený. Právě proti těmto faktorům chce ministerstvo dopravy bojovat pomocí nové ucelené koncepce.

„Zmíněná koncepce by měla jednoznačně pojmenovat dopravní potřeby ČR. Ve výčtu bych rád zmínil dokončení výstavby rychlostní silnice R35. Vše je ale odvislé od finančních prostředků. Určující tedy bude stabilizovat rozpočet Fondu státní infrastruktury,“ řekl Janeček.

PPP projekty zatím nepředstavují řešení

V souvislosti s dostavbou, respektive výstavbou některých infrastrukturních složek se často mluví i o takzvaných PPP projektech, tedy prolnutí veřejného se soukromým sektorem, zejména pak v otázce financování zmíněných projektů. Podle Janečka je právě v této oblasti ČR zatím na samém začátku.

„Legislativní prostředí ve vztahu k PPP projektům je v ČR nastaveno celkem příznivě. Realizaci projektů spíše komplikuje investorská příprava. Často se totiž musíme potýkat se samotným prosazením konkrétní stavby. Vše je tedy spíše otázkou novelizace stavebního zákona o vyvlastnění a jiných procesů souvisejících s investorskou přípravou, a to nejenom u PPP projektů.

Lukáš Vincourek, Karolína Koubová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme