ERÚ zřídil funkci energetického ombudsmana, má posílit oblast ochrany spotřebitele

V České republice bude pomáhat spotřebitelům energetický ombudsman. Jeho funkce, kterou zřídil Energetický regulační úřad, bude součástí preventivních opatření proti rozšiřování takzvané energetické chudoby. V Česku by podle ERÚ mohla zasáhnout 20 procent lidí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rizika v energetice mají celospolečenský význam.

Rizika v energetice mají celospolečenský význam. | Foto: Fotobanka stock.xchng, Dadito

Energetická chudoba znamená, že domácnost je v situaci, kdy musí řešit otázku, zda bude jíst nebo topit. Když rodina nemá dost prostředků na to, aby mohla svítit, vařit nebo topit plynem či elektřinou.

S rozšiřováním energetické chudoby se potýkají například ve Velké Británii. V Česku podle posledních informací Evropské komise hrozí až 20 procentům obyvatel. Zatím tento problém řeší sociální dávky.

Energetický regulační úřad ale hledá ve spolupráci například s ministerstvem práce a sociálních věcí i další cesty. „Primárně jde o makrořešení. To znamená o způsob, jakým se budou stanovovat ceny energií pro sociálně slabé tak, aby je to neohrožovalo,“ vysvětluje mluvčí úřadu Jiří Chvojka.

Přehrát

00:00 / 00:00

V České republice bude pomáhat spotřebitelům energetický ombudsman. Podrobnosti zjišťovala redaktorka Jitka Hanžlová

„Samozřejmě tím, že budeme chránit spotřebitele před jakýmkoli neoprávněným zásahem ze strany nepoctivých obchodníků, bychom tomu mohli také pomoci. Ale klíčová jsou řešení na centrální úrovni, kde také bude mít energetický ombudsman své opodstatnění,“ dodává.

Energetický ombudsman bude pomáhat zákazníkům ve sporech s dodavateli energií. Podle mluvčího půjde hlavně o mimosoudní dohody.

„Tedy o to, aby se zákazníci nemuseli obracet na soud, platit soudní poplatky a podobně. A aby to řízení bylo rychlejší a levnější jak pro spotřebitele, tak pro obchodníky, i pro státní správu. Aby se prostě celá věc rychle vyřídila,“ zdůrazňuje Jiří Chvojka.

Protože energetický ombudsman bude moci také dávat pokuty, musí jeho funkci definovat zákon. Ten se teprve připravuje, měl by začít platit někdy příští rok. Do té doby ale nezůstanou spotřebitelé bez pomoci.

Spotřebitelé se mohou na ombudsmana ERÚ obracet už nyní

Funkci interního ombudsmana ERÚ zastává od 1. února 2014 Petr Scholz a podle Jiřího Chvojky je lidem k dispozici už nyní.

„Spotřebitelé se mohou na ombudsmana ERÚ obracet už nyní prostřednictvím jak telefonu, tak naší centrální webové adresy elektronické podatelny. V souvislosti se spuštěním nových webových stránek tam uděláme speciální sekci tak, aby ho mohli kontaktovat přímo. On jim v tuto chvíli poradí v případě, že mají nějaké problémy, nasměruje je k nějakému řešení,“ popisuje.

Zatím ale nemůže energetický ombudsman ani rozhodovat, ani ukládat pokuty. Ale podle dosavadních zkušeností úřadu je u mnoha stížností hlavním důvodem nedostatek informací. To, že se lidé na složitém energetickém trhu nevyznají. A v mnoha případech stačí jen dobrá rada.

Jitka Hanžlová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme