Skiareály sčítají tržby. Kvůli teplé zimě přišly až o miliardy korun
Česká lyžařská střediska očekávají, že tržby za zimní sezonu budou v průměru o 40 procent nižší než loni. Podle vedení Asociace lanové dopravy přišli vlekaři kvůli teplému počasí o stovky milionů, či dokonce o miliardy korun.
Za horší výsledky může hlavně nedostatek sněhu. S tím ale podle předsedy asociace Jakuba Juračky souvisí i určitá pozitiva.
„Skiareály neměly tak vysoké náklady na úklid parkovišť, sněhu. Určitě se technika tak nekazila, protože se pohybovala spíš v hodnotách kolem nuly nebo nad nulou, nedocházelo k takovému opotřebování a zvýšeným servisním nákladům. Je potřeba nahlížet na věci z obou stran,“ upozorňuje.
Přesto si některé areály, například v Krkonoších, dokázaly i letos dobře vydělat. Podle Juračky ovšem bylo nezbytné splnit některé podmínky.
O víkendu se čeká sníh. Mnohé lyžařské areály přesto otevřou naposledy
Číst článek
„Kvalitní zasněžování plus kvalitní personální obsazení, nový přístup ke kvalitnímu marketingu a určitá orientace, zejména krkonošských areálů, na polskou klientelu, kde to se sněhem bylo také špatné,“ vypočítává.
Ve ztrátě jsou po sezóně i někteří hoteliéři. „Sezóna byla pro horské oblasti velmi drastická. Investice, které dělali i hoteliéři, se budou ztrátami znehodnocovat,“ říká prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.
„Jsou hotely, které špatnou sezónou hodně trpěly. Na druhou stranu jsou i takové, které byly schopné nabídnout jiné služby než jenom lyžování, které byly pro zákazníky stále atraktivní,“ dodává Stárek.
Situaci by podle něj pomohlo, kdyby se podnikatelé v regionu byli schopní dohodnout a dokázali spolupracovat.
„My dlouhodobě kritizujeme, že se stále nepodařilo propojit některé lyžařské areály tak, aby lidé měli skipasy stejně funkční na celou oblast jako například v Rakousku,“ podotýká Stárek.
Skiareály mnohde navíc nechali i při zhoršených lyžařských podmínkách plné ceny, což bylo podle Stárka také špatně.