České dráhy dostaly od ÚOHS pokutu 25 milionů korun za nákup Railjetů

České dráhy dostaly od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 25 milionů korun za nákup vlakových souprav Railjet bez otevřeného výběrového řízení.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Souprava Railjet v barvách Českých drah (vizualizace) | Foto: České dráhy

Jde o dosud nejvyšší pokutu, kterou ÚOHS za porušení zákona o veřejných zakázkách uložil, řekl Českému rozhlasu předseda ÚOHS Petr Rafaj. Rozhodl o ní loni v prosinci.

„Bylo shledáno, že se nejednalo o rozšíření původní zakázky na nákup 16 souprav Railjet. Ale že to byla nová zakázka, která byla vyhlášená v rozporu se zákonem,“ vysvětlil Rafaj.

„Proti tomuto rozhodnutí podaly České dráhy řádný opravný prostředek, takzvaný rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Informace o rekordní pokutě antimonopolního úřadu pro České dráhy přinesl redaktor Martin Karlík

ÚOHS o rozkladu ještě nerozhodl, proto pokuta ještě není pravomocná.

Dozorčí rada Českých drah nákup rychlovlaků od německého Siemensu zrušila vloni v srpnu. Zdůvodnila to tím, že nechce státního dopravce ještě víc zadlužovat. Za osm souprav měly dráhy zaplatit téměř tři miliardy korun.

Nákup vlaků prosazoval odvolaný ředitel Petr Žaluda, nové vozy měly výrazně zlepšit konkurenceschopnost Českých drah v mezinárodní dopravě. Nové vedení ale prosazuje levnější modernizaci starších souprav.

Celkem vlaky chtěly na tuzemské tratě poslat 15 siemensů. Sedm z nich už dráhy zadaly do výroby.

Přijdou zhruba na 2,5 miliardy korun a od konce roku 2014 budou jezdit z Prahy přes Brno a Vídeň do Štýrského Hradce.Vejde se do nich 400 cestujících, kteří se mohou vézt až rychlostí 230 kilometrů za hodinu.

Souprava Railjet rakouského výrobce Siemens | Foto: Siemens

První soupravu nových vlaků dostanou České dráhy na přelomu dubna a května. Lidé by se novým vlakem mohli svézt po povinných zkouškách v polovině roku. Všech sedm objednaných souprav by mělo do Česka dorazit nejpozději v listopadu.

Od léta by měla být první souprava nasazená ve zkušebním provozu na trati z Prahy do Brna, Vídně a Štýrského Hradce.

Po těchto sedmi luxusních vlacích se dráhy zaměří spíše na modernizaci a opravy starých souprav.

České dráhy, vlak | Foto: Tomáš Vodňanský

ČTK, ČRo, Martin Karlík, Petra Hosenseidlová, Petra Doležalová, van Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme