Čtyři miliony pro Havlovou. Dostane odškodné za nepravdivou zprávu bulváru o milenci

Pražský vrchní soud v úterý přiznal herečce Dagmar Havlové čtyři miliony korun od vydavatelství Bauer Media. Odškodné získala za nepravdivou zprávu, že měla milenecký poměr v době, kdy jí umíral manžel, bývalý prezident Václav Havel. Verdikt je pravomocný. Částka výrazně převyšuje sumy, které soudy v obdobných případech obvykle přiznávají za porušení práva na ochranu osobnosti.

Praha (Aktualizováno: 15:05 21. 8. 2019) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Herečka Dagmar Havlová | Foto: Dan Materna/MAFRA | Zdroj: Profimedia

„Došlo k extrémnímu zásahu do práv na ochranu osobnosti žalobkyně (Havlové) v extrémních okolnostech. Shodli jsme se na tom, že ještě závažnější okolnosti si neumíme představit,“ odůvodnil rozsudek předseda odvolacího senátu Jiří Macek.

Vrchní soud podstatným způsobem navýšil původní odškodné, které Havlové přiznal v listopadu 2015 pražský městský soud a které činilo 1,2 milionu korun.

Je hrozně divná doba. Lidé si neváží toho, co Havel pro Česko dělal, říká Madeleine Albrightová

Číst článek

„Tvrzení v článku jsou nepravdivá a hrubě zasahující do pověsti a cti žalobkyně. Je to zásadní a natolik intenzivní zásah, že odůvodňuje přiznání finanční satisfakce ve výši čtyř milionů,“ vysvětlil Macek.

Poukázal mimo jiné na výrok Ústavního soudu, podle nějž není svoboda projevu bezbřehá.

Havlová požadovala za text v bulvárním časopisu Pestrý svět celkem pět milionů. Na tuto částku nedosáhla, protože se nepodařilo prokázat, že by nepravdivé tvrzení negativně ovlivnilo i její charitativní činnost.

Odvolací senát zohlednil také to, že soudy herečce přiznaly vedle finanční rovněž morální satisfakci – vydavatelství se někdejší první dámě podle verdiktu musí omluvit.

O vydavatelství Bauer Media

Vydavatelství Bauer Media vydává časopisy pro ženy, programové časopisy, časopisy o životním stylu, bulvární časopisy a také časopisy v dalších segmentech jako například křížovky a motoristické časopisy. Do jeho portfolia patří 30 časopisů, jsou mezi nimi například tituly Rytmus života, Cosmopolitan, Chvilka pro tebe nebo Žena a život.

Právní zástupce Havlové František Vyskočil odcházel z jednací síně spokojený. Takto vysoké finanční zadostiučinění podle něj v podobných sporech ještě nikdo nezískal.

Částku, kterou musí vydavatelství zaplatit, označil za citelnou. „Doufám, že to bulvár konečně trochu umravní,“ řekl.

Redakce serveru iROZHLAS.cz oslovila mluvčího koncernu Agrofert, pod který vydavatelství Bauer Media od konce loňského roku spadá, s žádostí o vyjádření. 

„Když jsme kupovali Bauer Media, tak jsme se dohodli, že soudní spory na ochranu osobnosti nejdou za námi, ale zůstávají v Bauer Media v. o. s.,“ uvedl bez dalších podrobností Karel Hanzelka.

Vyřešit spor s herečkou Havlovou musí společnost Bauer Media, uvedla mediální skupina Mafra. Aktivity vydavatelství Bauer Media převzala loni na konci roku, a spor se jí proto netýká, sdělila Miloslava Nováková z vedení Mafry. Soudní spor také podle Mafry zůstal k řešení společnosti Bauer Media v.o.s.

Nepravdivé ‚šokující nařčení‘

Majitelem Agrofert

Vydavatelství Bauer Media v době trvání sporu převzala mediální skupina Mafra patřící do holdingu Agrofert, který v únoru 2017 vložil současný premiér a šéf ANO Andrej Babiš do svěřenských fondů. Mafra převzala české a slovenské aktivity Bauer Media koncem loňského roku. Společnosti se rozhodly podmínky akvizice nezveřejňovat. Agrofert přes Mafru vlastní také deníky Mf Dnes, Lidové noviny, Metro a také týdeník 5plus2. Součástí jsou také zpravodajský web iDnes.cz nebo server Lidovky.cz.

Spor vede Dagmar Havlová s původním vydavatelem časopisu Pestrý svět, společností Bauer Media, již od roku 2012. Portfolio časopisů společnosti Bauer Media v České republice a na Slovensku loni převzala společnost MAFRA, a.s., s tímto sporem ale nemá nic společného.

Článek z března 2012 nazvaný „Skandální zvěsti o Dáše Havlové. Šokující nařčení – Tajné rande v lázních“ tvrdil, že Havlová dorazila 16. prosince 2011, tedy jen dva dny před Havlovou smrtí, společně s milencem do zamluveného hotelu ve Františkových Lázních.

Zprávu označila za nepravdivou jak Havlová, tak i její údajný partner František Loukota, jehož fotografii s Havlovou časopis otiskl. Podle něj byl snímek pořízen s největší pravděpodobností v době natáčení seriálu Sanitka, když herečku doprovázel na nákupy. Muž, který působí jako asistent režie, se prý s Havlovou zná od natáčení filmu Odcházení.

Pražský městský soud konstatoval už v listopadu 2015, že údaje publikované v napadeném článku byly „absolutně nepravdivé a neověřené“. Poukázal tehdy mimo jiné na to, že zprávu o údajném pobytu Havlové s přítelem ve Františkových Lázních zaslechla autorka článku prý „někde v restauraci“. Obě strany sporu se následně odvolaly.

Sama Havlová u soudu v minulosti popřela, že by ve Františkových Lázních v uplynulých letech vůbec byla. Ani hotel, který byl v článku zmíněn, prý nezná.

Její verzi podpořily také sestry boromejky, které se o Havla staraly před jeho smrtí. Podle nich byla Havlová dva dny před skonem svého manžela s vnučkami, protože exprezident nechtěl, aby za ním cestovala v bouřce.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme