Ministr dopravy žádá okamžité obnovení přerušené modernizace dálnice D1 na Vysočině
Ministr dopravy vstoupil do sporu mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a jedním z dodavatelů oprav na dálnici D1. Vyzval firmu OHL ŽS, která na svém úseku zastavila práce, aby okamžitě modernizaci obnovila.
Stavební firma získala zakázku na modernizaci úseků D1 hlavně díky tomu, že nabídla podstatně nižší cenu než její konkurenti. Když ale v minulých dnech sundala betonové desky na povrchu vozovky, zjistila, že stav krajnic je horší, než se předpokládalo. A požaduje proto vyšší cenu.
Aby své požadavky podpořila, zastavila práce mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Žďársku.
Ministr dopravy Zdeněk Žák se rozhodl, že do sporu zasáhne. Kritizuje to, že i ostatní dodavatelé se potýkají s podobnými problémy, ale zatímco jednají, nezastavili práce. Jen tato firma používá podle jeho slov řidiče jako rukojmí svých požadavků.
„Vyzvali jsme dodavatele, aby neprodleně obnovil práce na rekonstrukci D1. Zároveň jsem na pondělní odpoledne pozval zástupce všech investorských organizací, které má stát na podobné stavby. Chci je vyzvat, aby daleko přísněji přistupovali ke schvalování takzvaných vícenákladů. Zároveň připravujeme několik variant řešení, jak se z této situace dostat,“ uvedl ministr.
Varianty připravuje ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. Zda patří mezi varianty i odstoupení od smlouvy a zadání zakázky jinému dodavateli nechtěl ministr přímo potvrdit:
„Mohu alespoň naznačit, že dálnice D1 je klíčovou infrastrukturní stavbou v oblasti distribučních sítí, která přímo ovlivňuje stabilitu a chod hospodářství tohoto státu. My máme mechanismy na to, jak řešit i nestandardní a kritické situace, kdy hrozí narušení některé z těchto liniových staveb. Ať už je to silnice, dálnice, železnice, nebo třeba ropovod, či plynovod.“
I přes toto silné prohlášení ministr řekl, že nechce zpomalit opravy, a proto chce s dodavatelem hlavně jednat.
„Jediné, co tomu dodavateli můžu slíbit, je, že z naší strany zůstane zachován naprosto korektní přístup. Stejný, jako k dodavatelům ostatních úseků. Nic víc mu slíbit nemůžu. Rozhodně nemůže počítat s tím, že bych ustupoval nátlaku. Kromě toho, že by to v tomto případě bylo kontraproduktivní, byl by to první případ v mém životě, kdy bych podlehl nějakému nátlaku. Já jsem muž vyjednávání, nikoliv kapitulant,“ řekl Českému rozhlasu ministr Žák.
Vedení firmy OHL ŽS odpoledne nicméně oznámilo, že příští týden chce práce na dálnici D1 u Velké Bíteše obnovit.
„Mezi ŘSD a společností OHL ŽS došlo ke shodě ohledně technického způsobu řešení situace na dálnici D1. Naši technici a projektanti nyní nepřetržitě pracují, abychom mohli v průběhu příštího týdne na pracích na dálnici D1 mohli pokračovat,“ potvrdila mluvčí firmy Taťjana Pelíšková.