Netypický galerijní prostor tvoří přírodní areál, sestávající z lesa, jezírka a prostorných skleníků. Geer Verbeje zde už téměř 40 let sbírá umělecké kousky z celého světa.
Odborníci upozorňují, že přetvářet v kampaních legendární umělecké díla je ošemetné. „Čím více se snažíte předělat něco, co je historické, tím větší bouři vyvoláte,“ varuje marketingový stratég z USA.
Josef Mánes – autor kalendářní desky Staroměstského orloje, ilustrací a portrétů. Co ale skrývá jeho dílo? To se snaží přiblížit nová výstava Národní galerie v Praze ve Valdštejnské jízdárně.
Obraz Františka Kupky s názvem Complexe, který pochází z pozůstalosti zesnulého herce Seana Conneryho, se v Londýně vydražil za 4 646 000 liber (122,9 milionu korun).
Graffiti zobrazuje ženu s pomláceným obličejem, která je stylizovaná jako manželka v domácnosti 50. let. Výjev doplňují nohy muže čouhající zpoza skutečného mrazáku, který u zdi kdosi odložil.
Kupkův Bílý kůň je inspirován malířovými pobyty v Bretani. Pobřeží, moře a skály ho inspirovaly k některým pracím z počátku století, třeba ke známým dílům Balada nebo Vlna.
Letošní ročník je specifický i tím, že častým tématem instalací jsou politické či společenské problémy. Několik místností reflektuje střelbu v Bratislavě, jiné politický extremismus nebo válku.
Polsko usiluje o obraz Holandský břeh řeky od nizozemského krajináře Jana van Goyena. Obraz je v současnosti ve vlastnictví pařížského muzea umění v Louvru.
Branické ledárny nebo Letná. I tam plánovalo Hlavní město Praha vystavit jedinečný Muchův cyklus Slovanská epopej. Nakonec bude nejspíše v Paláci Savarin. Ne všichni s tím ale souhlasí.
„Hodnotu dobrého obrazu nepoznáme při srovnání s jiným dobrým obrazem, ale při srovnání s obrazem špatným. Nevyhýbejte se špatným obrazům. Čím více jich uvidíte, tím lépe,“ míní Třeštík.
Galerista také doufá, že se cenná umělecká díla, která ruští vojáci kradou z Ukrajiny, vrátí tam, odkud pocházejí. „Už by se neměly opakovat některé situace třeba z druhé světové války,“ věří.
„Je to bezpochyby naše nejvýznamnější takto ucelená sbírka, obsahuje velké množství mimořádně významných obrazů,“ říká o výstavě její autorka Eliška Fučíková.
Poté, co padne tma, bude za ambasádou svítit nejen Eiffelova věž, ale také samotná expozice k českému předsednictví v Radě Evropské unie, protože součástí výstavy jsou tisícovky světýlek.
Jedinečným a vůbec poprvé oficiálně vystavovaným exponátem je busta nazvaná La Nuture. Poprvé ji viděli návštěvníci pařížské výstavy v roce 1900, pak ji vlastnila rodina v Německu.
Senoseč pod drobnohledem. V Lobkovickém paláci na Pražském Hradě teď můžete strávit u dotykové obrazovky a zkoumat tak do nejmenších detailů jeden z nejcennějších obrazů evropského umění 16. století.
„Snad v té knížce zůstalo trochu toho místního smradu a čurbesu,“ vzkazuje novinář Petr Vizina z modřanského ateliéru sochaře a výtvarníka Krištofa Kintery.
Devětadvacetiletá učitelka Anna Kulbanská ještě před nedávnem učila malovat děti na škole v ukrajinském městě Kaluš. Nyní žije čtvrtým týdnem v Táboře a připravuje benefiční výstavu.
Dílo Bolestný Kristus je jedním z mála Botticelliho děl, které se nachází v soukromém vlastnictví. Do aukce, která trvala sedm minut, se zapojili po telefonu dva zájemci.