Automobilky v Česku propustí do léta 13 a půl tisíce lidí
Automobilové továrny v Česku a jejich dodavatelé se kvůli globální finanční krizi chystají propustit 13 a půl tisíce lidí. Předpovídá to ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Česká vláda žádnou přímou finanční podporu pro výrobce aut nechystá.
Podle Antonína Šípka se propouštění dotkne hlavně dodavatelů: "Jsou to zejména výrobci skupin dílů a příslušenství vozidel. Je to dáno tím, že tyto firmy jsou závislé na exportu - a převážná většina z evropských automobilek snižuje výrobu. To se právě projeví na těchto dodavatelích."
Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) uznal, že 13.500 lidí je "bolavé číslo", nicméně poptávka na pracovním trhu je schopná jej vstřebat. Podle něj by nebylo ani fér z hlediska hospodářské soutěže podpořit jen jedno odvětví.
"To, co nabízím automobilovému průmyslu - možnost odpočtu DPH pro plátce DPH na jakékoli auto - je systémový krok. Protože to, že se to dnes nemůže odpočítat, je výjimka. Já jsem ochoten tímto systémovým krokem podpořit trh s auty, ale nejsem ochoten přistoupit na nějaký nesystémový krok; z peněz všech podporovat jenom někoho," zdůraznil Kalousek.
Automobilový průmysl v Česku i přesto v letošním roce rostl, a to o 5 procent. Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Martina Jahna by krize neměla trvat dlouho.
"My jsme byli zvyklí, že automobilový průmysl rostl velmi výraznými tempy, což už v příštích dvou letech nebude reálné, dojde i k určitému snížení zaměstnanosti. Ale je potřeba zdůraznit, že ta krize je určitě dočasná, a uvidíme, jestli bude trvat rok nebo dva," řekl Jahn.
Potom lze očekávat opět růst poptávky především po kvalifikovaných zaměstnancích. Krize domácího automobilového průmyslu přitom není zdaleka tak rozsáhlá jako v zahraničí. Například švédské Volvo muselo snížit výrobu ze 42.000 automobilů měsíčně na 18 tisíc. Saab dokonce nevyrábí vůbec, Honda zcela zastaví výrobu v únoru a březnu příštího roku, Suzuki omezí výrobu o celou třetinu.
V České republice zatím výroba rostla a příští rok by počet vyrobených vozidel měl, i díky zahájení výroby v továrně Hyundai v Nošovicích, překročit milion vozidel za rok.
O situaci v "hlavním českém automěstě" mluvil v Ranním interview Radiožurnálu primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati (moderoval Jan Pokorný)