10 let museli prodávat pivo v Itálii pod značkou Czechvar. Nyní se Budvar soudí o náhradu škody

Budějovický Budvar vede ve světě přes 40 známkoprávních sporů. V Itálii, kam se se značkou Budweiser Budvar vrátil po deseti letech, se nyní soudí o náhradu škody. V exportu chce rozvíjet evropské trhy, více se zaměřit na Severní Ameriku a nově i na Asii, informoval ředitel pivovaru Petr Dvořák.

Tento článek je více než rok starý.

České Budějovice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Budějovický Budvar

Budějovický Budvar | Foto: Budějovický Budvar

Známkoprávní spory stojí Budvar ročně několik milionů korun. Spory se táhnou přes 100 let. „Někde jsou příčinou smlouvy z roku 1911 a 1939, které nás pořád trápí. Někde jsou spory zásadnější, někde drobnosti, někde už řešíme spory o náhradu škody. Máme země, kde to nemusí ve výhledu tří až pěti let vypadat jako důležité, ale naším úkolem je, abychom i ve známkoprávní oblasti předávali následovníkům co nejlepší výchozí pozici. Za patnáct dvacet let to mohou být nejzajímavější teritoria. V roce 1911 bylo asi jednoduché mávnout rukou nad tím, že do Ameriky neexportuji, ale jak rádi bychom měli o 100 let později Budweiser Budvar v Americe," řekl Dvořák.

Sněmovna odhlasovala úlevy pro státní firmy v registru smluv. Týkají se i Budvaru

Číst článek

Po deseti letech dostal Budvar značku Budweiser Budvar zpět do Itálie. Teď soudně řeší náhradu škody. Dvořák to označil za historické vítězství. „Nebyli jsme tam deset let pod vlastní značkou. Tohle vítězství bylo kolem roku 2014, ale má doteď dozvuky, protože jeden ze sporů vedeme o náhradu škody. Jestli jsme byli neoprávněně vyhnáni z Itálie na deset let a museli prodávat pod značkou Czechvar, tak nás to poškodilo," řekl ředitel. Budvar se podílí i na jednání Evropské unie s Čínou o chráněných evropských označeních.

V exportu chce Budvar rozvíjet trhy v Evropě, stále ho zajímá Severní Amerika a nově i některé asijské trhy. Loni vyvezl do 77 zemí 975 000 hektolitrů, tedy 60,4 procenta své produkce. Meziročně to bylo o 8,5 procenta více. Na celkovém exportu piva z Česka se loni podílel Budvar 22,5 procenta. Nejvíc vyváží do Německa, Rakouska, Slovenska, Polska a Británie.

Do Budvaru nastupuje nový ředitel Dvořák. Chce posílit pozici pivovaru na mezinárodním trhu

Číst článek

„Nejsilnější jsme v Německu, po pár letech trošku negativnějšího vývoje v Anglii se nám daří obracet trend i tam. Je to pro nás pořád perspektivní trh, dá se tam vyzkoušet spousta přístupů, které se dají rozvíjet do dalších trhů. Vyspělejší trhy se začínají hodně orientovat na piva, která jsou dělaná poctivě a mají vyšší pitelnost," řekl Dvořák.

Ředitel nevidí důvody pro privatizaci Budvaru. Status národního podniku je podle něj výhodný pro stát i občany. „Tenhle národ, který je podle spotřeby piva na hlavu největším milovníkem piva na světě, má svůj národní pivovar, a že každý z Čechů vlastní kus pivovaru, v tom je zajímavý příběh sám o sobě. A Budvar je i ekonomicky extrémně zajímavý počin, na daních dodává ročně kolem 400 milionů, k tomu odvádíme zisky, nejsme závislí na žádných dotačních programech," řekl Dvořák. Hrubý zisk Budvaru loni klesl téměř o čtyři procenta na 337,3 milionu Kč.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme