Ekonomické informace 13. 10. 2006
Česko se poprvé v historii zřejmě stane dovozcem cukru. Patříme mezi šest zemí s nejrizikovějším vývojem veřejných financí. Francie a Německo se dohodly na tom, aby břemeno restrukturalizace společnosti Airbus bylo rozděleno rovnoměrně mezi obě země.
Česko se poprvé v historii zřejmě stane dovozcem cukru. Záměr cukrovarnické skupiny Eastern Sugar odejít z naší republiky by znamenal nutnost dovážet 28.000 tun cukru ročně. Společnost chce ukončit výrobu i na Slovensku a v Maďarsku, a to kvůli novému cukernímu pořádku Evropské unie, který omezuje výrobu cukru. Jak dodává mluvčí ministerstva zemědělství Táňa Králová, zavřením cukrovarů v Němčicích na Hané, Kojetíně a Hrochově Týnci by se tuzemská produkce snížila o více než 100 tisíc tun cukru.
Česko patří mezi šest zemí s nejrizikovějším vývojem veřejných financí. Podle zprávy Evropské komise se stárnutí populace promítne i do růstu HDP. Ten by měl po roce 2010 zpomalit pod 3 procenta. Spolu s Českem se na konci evropského žebříčku drží Řecko, Kypr, Maďarsko, Portugalsko a Slovinsko. Podle ekonoma Vladimíra Pikory ze společnosti Next Finance se českým politikům do skutečných reforem nechce.
Krnovský výrobce nealkoholických nápojů Kofola chce ovládnout klatovskou společnost Klimo, jednoho ze tří největších českých výrobců privátních značek nápojů pro obchodní řetězce. Majitelé firem již podepsali smlouvu o fúzi, nyní čekají na vyjádření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Velká města trápí dopravní zácpy, pomalá hromadná doprava a špatné parkování. Odborníci na informační technologie, sdružení v IT klastru v Ostravě, chtějí tyto problémy řešit kombinací navigačních systémů, mobilů a internetu, která by umožnila optimalizovat soukromou i veřejnou dopravu. Ostravský zastupitel Lukáš Ženatý vysvětluje, co tzv. inteligentní dopravní systémy velkým městům nabízejí.
Francie a Německo se dohodly na tom, aby břemeno restrukturalizace společnosti Airbus bylo rozděleno rovnoměrně mezi obě země. Oba státy mají v mateřské firmě problémového Airbusu, společnosti EADS, stejný podíl 22,5 procenta. Po jednání francouzsko-německé ministerské rady v Paříži zároveň německá kancléřka Merkelová i francouzský prezident Chirac vyjádřili víru, že problémy firmy budou překonány.