Globus dostal rekordní pokutu. Za porušení zákona má zaplatit přes 183 milionů korun

Globus dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže rekordní pokutu 183 milionů korun. Řetězec měl porušit zákon o významné tržní síle. Konkrétně podle úřadu nutil dodavatele k odběru nechtěných služeb. Museli přistoupit do účetního systému Markant, který jinak nepotřebovali. Pokuta pro Globus je dosud nejvyšší sankcí za zneužití zákona o významné tržní síle. Rozhodnutí není pravomocné, Globus může proti němu do 15 dnů podat rozklad.

Praha (Aktualizováno: 11:22 15. 12. 2017) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Globus (ilustrační foto)

Globus (ilustrační foto) | Foto: Alexandr Malachovský/CNC | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Řetězec měl podle úřadu od března do června obchodovat s dotčenými dodavateli, jen pokud se zapojili do účetního systému Markant.

„Pokud by dodavatelé na účast v systému nepřistoupili, hrozilo jim ze strany společnosti Globus jednostranné ukončení spolupráce,“ uvedl antimonopolní úřad.

Přestože dodavatelé o tyto služby neměli zájem, museli za ně platit. A dokonce platili i náklady na účast společnosti Globus v tomto systému.

„Obchodní řetězec tedy čerpal účetní a marketingové služby Markantu zcela zdarma,“ dodává.

183 187 559 korun

Celková výše pokuty je podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže přesně 183 187 559 korun.

Rekordní pokuta

Zákon o významné tržní síle platí od roku 2010. Odborníci ho od počátku kritizovali. Zabývala se jím i Evropská komise, řízení s Českem ale nezahájila. Jedinou další sankci za sedmiletou dobu platnosti zákona o významné tržní síle dostal Kaufland, který má zaplatit 22 milionů korun. Případ bude ale ještě řešit Krajský soud v Brně.

Kromě finanční sankce také antimonopolní úřad zakázal společnosti Globus, aby do budoucna dál zneužívala svou významnou tržní sílu vůči dodavatelům.

Globus podle mluvčí Pavly Hobíkové mrzí, že nedokázala antimonopolní úřad přesvědčit o tom, že nemá žádné špatné úmysly.

„Naši zákaznici jsou pro nás na prvním místě a chceme všechny ubezpečit, že tato záležitost žádným způsobem neovlivní kvalitní služby, které jim Globus dlouhodobě garantuje. Skutečně je nám velice líto celé situace," uvedla Hobíková.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podle informací z listopadu zahájil letos pět správních řízení v oblasti významné tržní síly, která se týká zejména obchodních řetězců. Ve dvou případech už řízení ukončil, firmy musely napravit svoje chování, pokutu ale nedostaly.

ako, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme