Mařenka ustoupila Marlence. Soudní spor mezi jejich výrobci je u konce
Sedmiletý spor mezi výrobci dortů Marlenka a Mařenka se konečně uzavřel. Výrobce Mařenky, pekárna Semag, stáhl své odvolání k Vrchnímu soudu v Praze a zaplatil výrobci Marlenky, společnosti Miko, statisícové odškodné.
Spor začal v roce 2005. Firma Miko už několik let úspěšně prodávala dort Marlenka. Jeho popularity využila další frýdeckomístecká společnost Semag a do prodejen začala dodávat dort Mařenka. Ten připomínal medovník od Miko názvem, ale ne chutí.
Pokud ale zákazník požádal o Marlenku, která zrovna nebyla, automaticky dostal Mařenku. Podlé šéfa firmy Miko Gevorga Avetisyana, jak ho cituje server idnes.cz, často dokonce v originální krabici s nápisem Marlenka. To si firma Miko nenechala líbit a podala na Semag trestní oznámení pro porušování práv k ochranné známce.
Sedmiletý spor mezi výrobci Marlenky a Mařenky skončil překvapivě stažením odvolání
Soudy už v roce 2007 vydaly rozhodnutí, kterým firmě Semag zakázaly používat název Mařenka. Semag se ale odvolal, případ se táhl a postupně se dostal až před Ústavní soud. Také ten rozhodl ve prospěch Marlenky. Dál ale běžel spor o uznání odškodnění, který skončil až nynějším nečekaným stažením odvolání ze strany pekárny Semag, která zaplatila jako odškodnění 620 tisíc korun.
Nebyl to první spor o ochrannou známku u nás, nejznámější je boj o název Horalka a Tatranka, který vypukl po rozdělení Československa, kdy názvy oblíbených oplatek chtěla používat jak česká Opavia, tak i slovenská firma v Seredi.
Spor trval také několik let a skončil tak, že název mohou používat obě firmy, podmínkou ale je, že výrobky se musí lišit svým vzhledem. Zákazník musí na první pohled poznat, čí výrobek kupuje.
Podle smlouvy mají slovenské horalky a tatranky logo a nápis na výšku, české na šířku. Vlastníkem ochranné známky je česká firma a to jí přináší určité výhody - může měnit typ písma v logu, připojovat slogany a podobně. Označení slovenských horalek a tatranek se měnit nemůže.