Ve zvláštním režimu utajení putují vzácné obrazy z Národní galerie do Soulu

Přípravy na velkou výstavu ze sbírek Národní galerie v jihokorejském Soulu jdou do finále. Podle informací Radiožurnálu první třetina ze stovky vzácných obrazů české moderny už opustila depozitáře galerie a za přísných bezpečnostních opatření míří do Národního muzea současného umění v Soulu. Výstava tam začíná příští čtvrtek a jde o vůbec první prezentaci českých malířů v Jižní Koreji.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Národní Galerie Veletržní palác v Praze

Národní Galerie Veletržní palác v Praze | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

Ve veřejnosti nepřístupném skladu pražského Veletržního paláce stojí dřevěné bedny. Na první pohled na nich není nic zvláštního. Ukrývají v sobě ale skutečné poklady. Vždyť obrazy zakladatele abstraktního malířství Františka Kupky nebo tajemné malířky Toyen se na evropských aukčních trzích prodávají za desítky milionů korun. A prohlédnout si je na vlastní oči chtějí i obyvatelé Jihokorejské republiky.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Národní galerii natáčela Michaela Vetešková

„Do Národního muzea současného umění v Soulu cestuje 107 obrazů. Momentálně probíhá balení a ukotvování do dvojitých klimaticky stabilních beden. Vrcholí proces transportu samotného,“ popisuje kurátorka Sbírky moderního a současného umění Helena Musilová.

„Jedna třetina beden již odjela. Bedna je úžasná věc. Dvojitá klimastabil bedna znamená, že se jedná o bednu v bedně. Dílo je obklopeno jednoduchou bednou. Potom je vzduchový polštář a pak je další bedna. S obrazem váží okolo 140 kilogramů,“ pokračuje kurátorka.

Obrazy mají nevyčíslitelnou uměleckou hodnotu, jak vysoká je jejich pojistka, kurátorka expozice prozrazovat nechce: „Z hlediska umělecké hodnoty jsou samozřejmě nezastupitelné.“

V Soulu budou vystavena díla české klasické moderny z let 1905 až 1939, například obrazy od Františka Kupky, Toyen či Josefa Šímy.

„Díla jsou do jisté míry symbolická, protože výstava nese název vzpomínka na krajinu, kterou jsem nikdy neviděl, což je název odvozen od díla Josefa Šímy. A symbolika spočívá v tom, že přes toto české umění budou korejští návštěvníci na výstavě vnímat evropské umění,“ vysvětlil v Ranním interview Radiožurnálu ředitel Národní galerie Vladimír Rösel.

I když stále hrozí, že kvůli neukončenému soudnímu sporu s firmou Diag Human mohou exekutoři díla českého státu za hranicemi zabavit, jihokorejská vláda dala ministerstvu kultury velmi silné záruky.

„V případě Koreje jsme vyjednali garanci bezpečného návratu do České republiky,“ ujistila Helena Musilová. Její slova potvrdil také ředitel NG Vladimír Rösel.

Přehrát

00:00 / 00:00

O výstavě ze sbírek Národní galerie v Soulu jsme na Radiožurnálu mluvili s ředitelem NG Vladimírem Röselem.

„Garance bezpečného návratu byla zajišťována nejen Národní galerii, ale i zástupci ministerstva zahraničí. Pracovali jsme na tom dost dlouho. Podrobnosti bohužel nemohu sdělit, ale musím říct, že záruky z jihokorejské strany jsou vlastně nadstandardní,“ přiblížil.

Výstavu platí z velké části jihokorejská strana a potrvá tři měsíce. Není vyloučeno, že až se vrátí zpátky do Česka, Národní galerie ji představí v některém regionálním muzeu.

Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme