O zájezdy k moři je letos obrovský zájem. Lidé se bojí oslabené koruny
Cestovní kanceláře zaznamenávají rekordní prodeje zájezdů na léto. Podle odhadu Asociace českých cestovních kanceláří a agentur si Češi letos koupí v předprodeji - "v první chvíli" - až polovinu zájezdů. Spoustu turistů vede k nákupu také obava, že po umělém oslabení kurzu koruny Českou národní bankou se budou zájezdy zdražovat.
Růst hrubého domácího produktu ve 4. čtvrtletí roku 2013 potvrdil oživení ekonomiky a to se podle cestovních kanceláří projevuje v poptávce po dovolených.
„Možná se tady projevuje to, že lidé, kteří odložili svou dovolenou v předchozích letech, se letos rozhodli, že už letos skutečně na dovolenou zase musejí letět. Myslím si, že o tyto zákazníky prodej zájezdů na rok 2014 roste,“ říká Alexandr Pavlov z CK Alexandria.
Podle mluvčího cestovní kanceláře Fischer Jana Osúcha zapůsobila na lidi psychologicky zřejmě i intervence České národní banky.
„Lidé se chtějí spolehnout na to, že katalogová cena v kombinaci se slevou předprodejovou je to nejlepší, co můžou před letní dovolenou udělat. Nechtějí spekulovat na last minute, kdy ceny mohou být vyšší a nabídka bude i přebranější než v loňském roce už proto, že prodeje jsou nyní vyšší,“ dodává Osúch.
Potvrzuje také, že velké cestovní kanceláře drží katalogové ceny, přestože na oslabení kurzu koruny centrální bankou prodělávají. Dopady na hospodaření cestovní kanceláře bude mít toto opatření v řádech desítek milionů korun.
„Konkurence na trhu je obrovská a my jsme přistoupili k tomu, že nebudeme dodatečně zdražovat zájezdy našim klientům, byť bychom na to podle českého práva měli nárok,“ uzavírá Osúch.
V prodeji na poslední chvíli se už podle analytika Jaromíra Beránka z agentury Mag Consulting dražší koruna promítne.
„Musíme k tomu přičíst i určitou inflaci, která nastala v cílových destinacích, a to se pohybuje někde kolem dvou až tří procent. Pokud se nám kurz koruny pohnul o sedm procent, tak se domnívám, že většina cestovních kanceláří se bude pohybovat někde do deseti procent,“ shrnuje Jaromír Beránek.
Podle Alexandra Pavlova ceny zájezdů reagují na poptávku po destinacích. Zatímco Bulharsko či Chorvatsko zůstávají na prakticky stejné úrovni, ve velmi poptávaných destinacích, jako je Řecko, Turecko či Španělsko, ceny poporostou znatelně. Ceny stagnují ale i v destinaci jako Egypt, kde hoteliéři vedou dlouhodobý boj s poptávkou kvůli politické situaci v zemi.
Podle cestovních kanceláří pokračuje pak trend z předchozích let: lidé si dovolenou zkracují a ve valné většině jezdí jen na týden.