Bílá labuť funguje 75 let. Slavný obchodní dům je dnes ve stínu moderních center

Před 75 lety se otevřela v Praze Bílá labuť. V době svého vzniku to byl supermoderní obchodní dům – a funguje dodnes. Dávno ho už ale zastínily desítky nových nákupních center. Ani ta to však v současné době nemají snadné, s malou návštěvností či obsazeností prostor se potýká pětina z nich.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Obchodní dům Bílá labuť | Foto: ČTK

Pro návštěvníky Prahy byla Bílá labuť stejnou atrakcí jako historické památky. Byla totiž vybavena moderní technikou, například eskalátory.

V prvních dnech okupace ji vyjedli a vykoupili němečtí vojáci, protože říšská marka měla velmi výhodný kurz proti koruně. Až do roku 1975, kdy byly v Praze otevřeny domy Kotva a Máj, byla Bílá labuť největším a nejmodernějším obchodním domem v zemi.

Dnes už je Bílá labuť spíše pojmem pro pamětníky. Po roce 1989 se investoři po vzoru zahraničí vrhli na výstavbu obchodních center. Většinou vznikala na zelené louce, později přestavbou starších objektů ve městech.

Pětina nákupních center má problémy

Na rozdíl od klasických obchodních domů, jakým byla původní Bílá labuť, kde pod jednou střechou fungovala nejrůznější oddělení, provozovatelé center pronajímají prodejní plochu jednotlivým obchodům, většinou nejrůznějším řetězcům.

Obchodní dům Bílá labuť se nachází v ulici Na Poříčí v Praze 1 - Novém Městě. Na místě původně stával hostinec, který se jmenoval U bílé labutě podle sošky na čelní fasádě. Obchodní dům nechal postavit podnikatel Jaroslav Brouk podle architektonických návrhů Josefa Kittricha a Josefa Hrubého. V době vzniku patřil obchodní dům k největším a nejmodernějším ve střední a východní Evropě. Otevřen byl 19. března 1939. Funguje dosud, dnes je v něm více než 50 obchodů

V současné době je v Česku skoro stovka obchodních center, nejvíc je jich v Praze. A podle počtu obyvatel připadá největší obchodní plocha na Liberec.

V poslední době se pětina obchodních center potýká s malou návštěvností nebo nedostatečnou obsazeností prodejních míst. Podle odborníků to má několik důvodů. Často velikost center neodpovídá lokalitě, kde působí. Také je řada z nich obtížně dostupná.

Lidé uspořádání obchodů považují za nepřehledné a v neposlední řadě ani finanční situace českých domácností není v poslední době nakloněná velkému utrácení. V lepší situaci jsou centra, kde zároveň funguje i zábava, jsou v nich kina, fitcentra a podobně.

Investoři přesto stále plánují vznik dalších obchodních center, a to jak v Praze, tak v menších městech. Obrovský rozmach z doby nedávné však už skončil.

Jaroslav Skalický, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme