Zatěžkávací zkouška pro řidiče na D1. Od příštího týdne je čeká jízda jedním pruhem

Výrazné komplikace čekají řidiče na dálnici D1 kvůli její modernizaci. Prakticky celý příští týden hned na dvou úsecích bude volný pouze jeden jízdní pruh a od dubna začnou dělníci s demolicí vozovky. Všechna auta tak pojedou pouze po jedné polovině dálnice. A to až do prázdnin.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavbaři připravovali na znovuotevření dálniční úsek D1 mezi Loktem na Benešovsku a Hořicemi

Stavbaři připravovali na znovuotevření dálniční úsek D1 mezi Loktem na Benešovsku a Hořicemi | Zdroj: ČTK

Pohodový a z hlediska dopravy bezproblémový průběh loňské přípravné části modernizace naší nejhorší dálnice řidiče příjemně překvapil, a tak se mnozí těší na její pokračování.

„Už aby to bylo hotové,“ říká jeden z nich. „Myslím, že to bude vypadat jako loni,“ věří další. Jenže to je omyl. Letos čeká motoristy opravdová zkouška trpělivosti a ohleduplnosti a začne se hned v pondělí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Co čeká řidiče na D1, zjišťovala redaktorka Eva Kézrová

Kvůli stavbě mobilních svodidel se ve směru na Prahu od 112. a 75. kilometru D1 bude jezdit pouze v jednom jízdním pruhu, a to až deset kilometrů. Takže, jak upozorňuje šéf dálničního oddělení Bernartice Pavel Holejšovský, řidiči musí počítat s kolonou.

„Před modernizovaným úsekem, kde vozidla budou dobrzďovat, je potřeba, aby řidiči včas zapnuli varovná světla a informovali řidiče, kteří přijíždějí za nimi,“ upozorňuje Holejšovský.

Následuje jízda úzkými pruhy

A až se postaví svodidla, pak nejpozději od 1. dubna budou auta v obou směrech jezdit pouze po jedné polovině dálnice, protože tu druhou začnou dělníci bourat. A až do podzimu tak řidiče čeká jízda ve dvou velmi úzkých pruzích - levý má 2,5 metru, pravý 3,15. Občas ovšem ani to ne, jak potvrzuje Milan Dont z ministerstva dopravy.

Veškeré dění bude sledovat Zelená vlna Radiožurnálu, jejíž redaktoři v případě jakýchkoli problémů okamžitě vstoupí do vysílání.

„V těchto místech budeme osazovat dopravní značku, kterou zatím řidiči na našich cestách nepotkali. Bude znamenat střídavou jízdu tak, aby se minimalizovala mezera mezi vozidly, ale nebudou se moci předjíždět kamiony a osobní auta vedle, protože by se do prostoru nevešla,“ doplňuje.

Jedoucí zip, hlavně žádné předjíždění

Podle dopravní psycholožky Pavly Rymešové to může fungovat, jen musí řidiči zapomenout na to, že levý pruh slouží k předjíždění.

„Tady je skutečně spíš rozlišení, aby tam nevznikaly větší zácpy, než je bezpodmínečně nutné. Vozidlo jede stejnou rychlostí, ať už v levém nebo pravém pruhu, má před sebou určitou bezpečnou vzdálenost, takže jakýsi jedoucí zip. Ale ne s tím, že jedna strana spěchá, tam to obvykle nefunguje,“ vysvětluje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Eva Kézrová také zjišťovala, co o další etapě modernizace D1 vědí řidiči

A protože začátky bývají nejtěžší, tak právě duben bude pro řidiče na D1 asi nejnáročnější. Musejí si zvyknout, že až třetinu ze 70 kilometrů mezi Šternovem a Jihlavou pojedou obousměrně v úzkých pruzích po jednom pásu dálnice D1.

Ostatně jednoduché to nebudou mít ani policisté. Budou se sice v uzavírce nepřetržitě pohybovat, ale dostat se k místu nehody v tomto stísněném prostoru může být hodně složité. Velmi často nezbude jiná varianta než zastavit provoz v protisměru.

„Byl zpracován krizový scénář, který počítá s využitím mimořádných sjezdů a nájezdů. Existují i varianty uzavření dálnice, kdy se budou složky integrovaného záchranného systému dostávat na místo protisměrně. Naší prioritou bude dopravní nehodu řešit takovým způsobem, aby byl silniční provoz obnoven co nejdříve,“ uzavírá policejní rada Policejního prezidia Michal Hodboď.

Modernizace dálnice D1 | Foto: Český rozhlas

Eva Kézrová, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme