Slevový portál Zapakatel.cz změnil majitele. Kvůli dluhům

Jeden z největších slevových portálů na českém trhu - Zapakatel.cz - má nového majitele. Původní vlastník firmu prodal, aby mohl splatit část dluhu. Slevový portál ale funguje dál.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Notebook

Notebook | Foto: stock exchange

Značku Zapakatel.cz ještě donedávna vlastnila společnost Spojka Group. Podle serveru Aktuálně.cz ale dluží peníze firmám, které přes něj prodávaly své služby a produkty. Rozhodla se proto portál prodat.

Novým provozovatelem domény se stala firma ePojištění.cz. Aktuálně.cz ještě upozorňuje na to, že všechny získané peníze v rámci uzavřené smlouvy nový majitel použije na úhradu závazků společnosti.

Přehrát

00:00 / 00:00

O vyhlídkách slevových portálů na českém trhu mluvil Jan Beneš

Do této chvíle prý firmě Spojka Group zaplatil přes 12 milionu korun. Problémy mají i lidé, kteří na slevovém portálu nakupovali třeba zájezdy.

Portál podle ČTK dluží 5 milionů korun cestovní kanceláři Adialand. Zhruba 900 lidí, kteří si na tomto slevovém portálu dovolenou koupili, na ni ale nakonec odjede. Kancelář ji zaplatí.

Není jasné, jestli potíže vznikly třeba chybnou investicí do slevového portálu, kvůli které celé společnosti narostly dluhy. Nicméně závazky firmy - tedy bývalého vlastníka - tam jsou.

„Mám informace, že i v rámci odkupu značky bylo smluvně dáno, že bude muset společnost Spojka Group používat těch asi 12,5 milionu, které dostaly, k úhradě závazků, které jim vznikly. Takže to vypadá, že tam závazky jsou a hodně věřitelů se ozývá,“ říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Obecné doporučení: slevový poukaz vyměnit za cestovní smlouvu

„Lidé si nekupovali na slevovém portálu dovolenou, ale pouze slevu na dovolenou,“ zdůraznil Jan Papež, tiskový mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR. Klienti pak nemají stejná práva jako lidé, kteří si kupují zájezdy u cestovních kanceláří nebo agentur.

„To znamená, pokud zkrachuje slevový portál, je čistě na nich, aby se dohodli s cestovní kanceláří, která zájezdy na slevový portál poskytla, aby slevový kupón mohli uplatnit,“ poznamenal Papež. „Nejsou pojištěni, nejsou kryti zákonem 159.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O problematice nákupu slev na zájezdy a pobyty na slevových portálech diskutovali Jan Papež, tiskový mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR a Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů

„CK musí s takovou věcí počítat, je na ní, aby si zachovala tvář a poskytla klientům vstříc,“ míní Jan Papež. Klientům obecně doporučil, aby slevový kupon okamžitě po získání vyměnil s CK za cestovní smlouvu.

„Klíčové je, že když spotřebitel prostřednictvím portálu uzavře s určitým podnikatelem například cestovní smlouvu, tak má právo na poskytnutí služby bez ohledu na to, jestli tuto službu slevový portál podnikateli zaplatí,“ míní Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů.

„Radíme, aby si spotřebitelé dávali pozor na nabídky zboží a služeb, které jsou buď předražené, nebo naopak podezřele levné. Aby si předem slevové portály prověřovali, aby si zjistili, zda mají poukazy pojištěné proti platební neschopnosti,“ apelovala Mazalová.

Na trhu jsou desítky slevových portálů

Server Srkz.cz začátkem letošního roku registroval kolem 50 slevových portálů. Nejvíce aktivních jich bylo v srpnu 2011, a to víc než 200. Počet slevových portálů se tedy výrazně snižuje.

Podle odborníků za to může hlavně rostoucí konkurence a také to, že některé portály svým obchodním partnerům nabízejí příliš nízké marže. Provozování firmy se jim pak nevyplatí a krachují.

„Daří se jim asi střídavě. Myslím, že někteří z těch největších jsou takzvaně v pohodě. Prodávají zájezdy, vouchery – všechno v pořádku. Ale samozřejmě je to relativní podnikání, které není tak ziskové, jak si někteří provozovatelé mohli myslet,“ dodává Vetyška.

Celkové tržby se počítají v miliardách

Celkové tržby slevových portálů loni podle ČTK meziročně stouply téměř o pětinu na víc než 3 miliardy korun.

Obrat největšího z nich, Slevomatu, překročil poprvé miliardu korun. „A co se týká nějakých předpovědí pro letošní rok, počítáme s růstem zhruba v desítkách procent,“ uvádí výkonná ředitelka Marie Chytilová.

Obrat portálu Vykupto.cz se loni zvýšil o čtvrtinu na přibližně 400 milionů korun. Web Pepa.cz odhadoval obrat přesahující čtvrt miliardy korun.

Tím se potvrzují názory analytiků, kteří říkají, že těmto firmám se daří střídavě. Vše se točí kolem nabídky zboží, která musí být u těchto portálů nejaktuálnější, nejpestřejší - a hlavně nejlevnější.

Loni firmy nejvíc nabízely oblečení, zájezdy nebo jídlo.

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme