Astronomové zřejmě objevili devátou planetu, je daleko za Neptunem i Plutem

Dva američtí astronomové tvrdí, že našli novou, devátou planetu naší sluneční soustavy. Kolem Slunce prý těleso, kterému říkají Planeta Devět, obíhá ve vzdálenosti dvacetkrát větší než Neptun, dosavadní oficiálně poslední planeta naší soustavy.

Profesor Mike Brown ukazuje pravděpodobnou oběžnou dráhu nové planety

Profesor Mike Brown ukazuje pravděpodobnou oběžnou dráhu nové planety | Zdroj: Reuters

Důkazy o existenci nové planety předložili Konstantin Batygin a Mike Brown z Kalifornského technologického institutu ve Spojených státech, kteří publikovali článek v časopise Astronomical Journal.

„Zvláštní jevy na okraji sluneční soustavy dokážeme vysvětlit jen jedním způsobem. Daleko za Neptunem je obrovská planeta, desetkrát hmotnější než Země. Ještě jsme ji neviděli, ale pozorujeme účinky její gravitační síly na jiná tělesa,“ říká astronom Mike Brown. Objevu zpočátku nechtěl věřit, přesvědčily ho až výpočty.

K hypotéze o deváté planetě vědce přivedl výzkum malých těles Kuiperova pásu a zvláštní koordinace oběžných drah třinácti z jeho drobných objektů. U šesti z nich matematické modely potvrdily, že je zřejmě ovlivňuje gravitace neznámého tělesa.

Nová planeta by měla být pět až desetkrát těžší než Země. Nikdo ji ale ještě nikdy neviděl. Jestli opravdu existuje, potvrdí až přímé pozorování.

Ostatně i Neptun kdysi vědci objevili na základě výpočtů nepravidelností v pohybu Uranu. Jak se ukázalo, mohl za ně gravitační vliv Neptunu.

Devátá planeta by měla obíhat kolem Slunce ve dvacetkrát větší vzdálenosti než Neptun. Jeden rok by na ní měl trvat něco mezi 10 a 20 tisíci pozemských let. Pro srovnání na Neptunu trvá rok 165 pozemských let.

Oba autoři výzkumu se dříve aktivně podíleli na iniciativě, která vedla k redefinici pojmu planeta podle Mezinárodní astronomické unie. Kvůli tomu Pluto od roku 2006 spadá do kategorie trpasličích planet.

Pluto. Fotografie ze sondy New Horizons | Foto: Reuters

Pro mnohé je tedy poněkud překvapivé, že jejich pozdější práce možná povede k "obnovení" počtu planet ve sluneční soustavě na devět. V každém případě hypotetická Planeta Devět by podle všeho splňovala aktuální definici planety vzhledem k předpokládané velikosti, hmotnosti i oběžné dráze.

Planeta X

Hypotéza o deváté planetě není úplně nová. Už na začátku minulého století byla mezi astronomy velmi populární myšlenka takzvané planety X, která obíhá kdesi daleko za známými planetami.

Mezi její hlavní propagátory patřil americký matematik a hvězdář Percival Lowell, který po ní aktivně pátral. Její gravitace měla vysvětlit nepravidelnosti v oběžných drahách Uranu a Neptunu. Pluto objevené v roce 1930 bylo příliš malé na to, aby je ovlivnilo, a tak hledání pokračovalo.

Teď tedy vědci předložili možnou oběžnou dráhu. Musíme si počkat pár let, jestli astronomové teleskopy nějaký objekt opravdu objeví.

Američtí vědci možná našli novou planetu v naší sluneční soustavě | Foto: Český rozhlas