Obchodní řetězce čeká celoplošná kontrolní akce

Od příštího týdne se v České republice rozbíhá akce, která má celoplošně a důkladně zjistit nedostatky v kvalitě potravin nabízených obchodními řetězci. Pořádá ji Agrární komora společně s Odborovým svazem pracovníků zemědělství a potravin a také se Sdružením na ochranu spotřebitelů. Údajně se nejedná o reakci na nedávnou mediální kauzu, ale o vyústění už deset let trvajících problémů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hypernova

Hypernova | Foto: Alufront

Státní kontrola během deseti let podle prezidenta Agrární komory Jana Veleby selhala. Výsledkem jsou nekvalitní služby, na které doplácí zákazník. Hlavním nástrojem plánované akce budou tedy jejich vlastní kontroly.

"V praxi to bude tak, že budou chodit malé skupinky, které budou dělat kontrolní nákupy. Budou mít za úkol získat informace o potravinách s podezřele nízkou cenou. Myslíme si, že takové potraviny nejsou na výživu, ale pouze, aby zákazníka udržely při životě. Budou zjišťovat informace o značení potravin a informace o kvalitě potravin," popisuje náplň kontrol prezident Agrární komory.

Obchodní řetězce poskytují podle Veleby už neúnosně nekvalitní služby. Celá akce vyvrcholí zhruba za tři týdny. "Na konci té akce bude analýza. Informace předáme panu ministru průmyslu a obchodu Milanu Urbanovi. Chceme vyvolat jednání příslušného parlamentního výboru. Cílem bude navrhnout legislativní zásahy, aby se řetězce chovaly tak, jak se chovat mají," upřesňuje cíl kontrol Veleba.

Podle Gerty Mazalové ze Sdružení ochrany spotřebitelů se obchodní řetězce v České republice ke spotřebitelům chovají celkově nemravně. Obchodníci v západních zemích by si podle ní nikdy nedovolili to, co si dovolí k zákazníkovi tady. Zkažené potraviny, neochota napravovat chyby, obsahy v cizích jazycích a další. Částečně si ale za takto nekvalitní služby můžeme podle Mazalové sami.

"Všude ve vyspělých evropských zemích, aby mohl být obchodní řetězec vůbec otevřen, musí odvést takzvaně nějakou daň, například postavit pečovatelský domov pro seniory. U nás dostaly řetězce lukrativní části a málokdy je to něco stálo. Počínají si tady jako v dobitém území. Mají nás za méněcenné zákazníky a my je musíme z tohoto omylu vyvést," říká Mazalová.

Gabriela Grmolcová, Marie Matúšů Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme