Primátor Prahy Tomáš Hudeček vypovídal na policii kvůli tunelu Blanka hodinu a půl

Pražský primátor Tomáš Hudeček z TOP 09 dnes vypovídal kvůli stavbě a financování tunelu Blanka. Kriminalisty zajímalo rozhodnutí rady města z prosince roku 2012, která schválila takzvanou kategorizaci faktur. Díky ní se Praha chtěla vypořádat s dluhy vůči firmě Metrostav.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

3. celostátní sněm TOP 09, Tomáš Hudeček | Foto: Filip Jandourek

Primátor si prý na řadu věcí nevzpomněl, protože rada dělá týdně desítky usnesení.

„Otázky se týkaly zejména a v podstatě jenom kategorizace prací. U spousty věcí jsem si nevzpomínal. Těch usnesení rady je každý týden třicítka, čtyřicítka a rok zpátky jsem si na spoustu věcí už opravdu nevzpomněl,“ komentoval výslech Hudeček.

Přehrát

00:00 / 00:00

O dnešním výslechu primátora Tomáše Hudečka z TOP 09 kvůli financování tunelu Blanka hovořila ve vysílání redaktorka Veronika Hlaváčová

Policie prověřuje stavbu tunelu Blanka kvůli podezření ze dvou trestných činů. Útvar pro odhalování organizovaného zločinu mluví o porušování pravidel hospodářské soutěže a porušení povinnosti při správě cizího majetku.

Celé policejní vyšetřování financování stavby tunelu Blanka mu přijde účelové s cílem ho poškodit.

„Připadám mi to jako nějaká účelová věc, kterou já popisuji: nalezli jsme někde ženu v bezvědomí, dáváme jí umělé dýchání a následně se z toho dělá téměř znásilnění,“ řekl k policejnímu vyšetřování pražský primátor.

Primátor také čelí obvinění kvůli kauze OpenCard, nevypovídal proto na policii poprvé. Obě kauzy šetří složka útvaru pro odhalování organizovaného zločinu z Českých Budějovic.

Kromě policejního vyšetřování provázejí stavbu tunelu Blanka také neshody magistrátu s hlavním dodavatelem firmou Metrostav.

Tunel Blanka je významnou částí Městského okruhu a má navázat na už hotové části - tedy Jižní spojku, tunel Mrázovka a Strahovský tunel. Dohromady z toho bude polovina městského okruhu, která usnadní průjezd především přes Letnou a Holešovice. Pod zem navíc svede tisíce aut, která dnes jezdí v těsné blízkosti Pražského hradu. Magistrát už za stavbu zaplatil 20 miliard korun.

Neproplacené dvě miliardy na fakturách dohnaly obě strany až k Rozhodčímu soudu. Ten začne už tento pátek.

Spor dospěl k arbitráži poté, co Metrostav v prosinci loňského roku zastavil práce na tunelovém komplexu. Po Praze požaduje úhradu více než dvoumiliardového dluhu.

Vedení magistrátu tvrdí, že peníze na proplacení faktur má, obává se však, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné, a tudíž nemůže faktury proplatit zákonnou cestou.

Řízení by mělo skončit zhruba do čtyř měsíců, rozhodnutí arbitrážního soudu bude konečné a nebude možné se proti němu odvolat.

Prvního, pátečního stání se budou účastnit tři rozhodci. Jednoho si vybral Metrostav, jednoho Praha a na třetím se dohodli.

Samotná stavba se podle Hudečka úplně nezastavila. „I když to vypadá hrozně, že jsou zavřená ústí tunelu, tak stavba tam dále pokračuje,“ vysvětlil.

Metrostav začal zabezpečovat staveniště tunelu Blanka, do sobotního večera přeruší stavební práce | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

Práce zastavil jenom Metrostav, další firmy pracují na tunelu Blanka i nadále. Hotovo by i přes současné problémy mělo být ještě v letošním roce.

„Technologie, což je firma ČDK, jsou to větráky, osvětlení v tom tunelu, pokračují,“ uvedl pražský primátor.

„Dokonce tato firma měla mírný skluz ve své výstavbě, to znamená toto malé zdržení ze strany Metrostavu v podstatě vyrovnává postup prací obou dvou těchto firem,“ doplnil Hudeček.

Severozápadní část pražského Městského okruhu - tunelový komplex Blanka | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

Veronika Hlaváčová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme