Senát rozhoduje o elektronických vinětách pro dálnice

Senátoři rozhodují, zda od příštího roku nahradí dálniční známky elektronické viněty nebo se jejich zavedení odloží o několik let. Kontroverzní projekt elektronických vinět by měl v Česku odstartovat v lednu příštího roku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána

Mýtná brána | Foto: Marián Vojtek

Do zákona ho prosadili poslanci formou pozměňovacího návrhu, naopak jiní poslanci se elektronické viněty několikrát pokoušeli za zákona odstranit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Karel Hanzelka a Karel Pospíšil ve Světě o druhé.

„Zásadní rozdíl je ve formě. Již to nebude klasická nalepovací známka, ale bude to elektronická krabička, která bude komunikovat s mýtnou bránou. Jiná změna řidiče nečeká. Stále se jedná o časové zpoplatnění,“ řekl k tomu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

U elektronických vinět by také měla být zaručena přenositelnost. „Pokud má rodina nebo firma více aut, mohou používat jednu elektronickou krabičku pro více vozidel,“ upřesnil Hanzelka.

Forma dálničních kupónů by se podle zákona měla změnit od ledna 2011. „My se na tuto situaci intenzivně připravujeme. Řešíme ještě několik otázek, ale ty by měly být v řádu dnů, nejdéle týdnů zodpovězeny,“ podotkl mluvčí resortu.

Využít by se mohly i pro parkování

Pro fungování elektronických dálničních známek by se měla využít současná struktura mýtných bran. „Informace by se pak měly shromažďovat stejným způsobem, jako je tomu u kamionů. To znamená v centrálním systému, který je napojen na mýtné brány,“ ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil.

Primární náklady na pořízení celého systému jsou podle něj sice vysoké, nicméně se předpokládá, že elektronická krabička by mohla svému účelu sloužit šest let. „Tento systém je hlavně využitelný pro sběr dopravních informací. Můžeme například vědět, jaká je hustota provozu, a pak případně i dopravu řídit,“ podotkl Pospíšil.

Pokud bude systém zaveden mohl by se používat například i ve městech nebo pro parkování. Samotné ceny za použití dálnice se podle Hanzelky měnit nebudou. Roční viněta by měla přijít na tisíc dvě stě korun.

Ondřej Černý, Alice Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme