Česko chce hluboké Labe až do Hamburku, Německo o tom rozhodne do konce roku

Až do Hamburku by mělo být Labe tak hluboké, aby se po něm mohly lodě bez potíží plavit. To je plán současné české vlády. A nově ho také sdílejí i spolkové země v Německu, které na Labi leží. Po 345 dní v roce má tato společná řeka být hluboká nejméně 160 centimetrů. Čeští a němečtí poslanci, kteří se dnes setkali v Berlíně, to chtějí ukotvit v návrhu mezistátní smlouvy mezi Českem a Německem.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákladní loď

Nákladní loď | Foto: Jan Rosenauer

„My jsme se dohodli s německými kolegy, ať už ze spolkových zemí nebo z Bundestagu, že čeští poslanci a senátoři připraví návrh této smlouvy, který bychom měli odevzdat do společného jednání do konce června letošního roku,“ říká senátor za ODS Petr Bratský, předseda podvýboru pro dopravu a energetiku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čeští a němečtí poslanci prosazují, aby Labe bylo bez potíží splavné až do Hamburku. Více v reportáži zpravodaje Pavla Poláka

Návrh smlouvy pak společně předají německému a českému ministerstvu dopravy, aby o mezinárodní smlouvě mohly vyjednávat vlády obou zemí.

„Česká republika ještě nemá některé stavby připravené a udělané. Kdežto druhá strana na Labi už dávno stavby má,“ upozorňuje Bratský.

Český stát chystá jez v Děčíně, který by zajistil splavnost Labe v Česku. Stát ale ještě nemá uzavřený proces na posouzení vlivu na životní prostředí EIA. Další žádost, v pořadí už čtvrtou, dostane ministerstvo životního prostředí na konci února.

„Kromě železnice a silnice potřebujeme třetí dopravní cestu," vysvětluje poslanec CDU/CSU Jürgen Klimke a předseda poslanecké pracovní skupiny Labe, proč návrh na splavnost Labe podporují.

"Spolkové země na Labi jsou pro tento návrh. Výhrady má Dolní Sasko, kde vládnou zelení, ale ani oni nechtějí stát této koncepci v cestě,“ dodává.

V Německu se žádné jezy stavět nebudou, protože to není politicky průchozí. Jürgen Klimke mluví o efektivních opatřeních na zlepšení průtoku, jako jsou třeba podvodní příčné hráze.

Zda německá vláda tuto poslaneckou iniciativu nakonec zohlední, se ukáže do konce roku. Do té doby by měla vláda v Berlíně představit svou představu o budoucnosti Labe.

Pavel Polák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme