železniční trať

V Etiopii už při protestech zahynuly desítky lidí. Čínu ale investice v zemi stále lákají

|Robert Mikoláš |Zprávy ze světa

Etiopská vláda v neděli s okamžitou platností vyhlásila výjimečný stav. Důvodem jsou pokračující protivládní protesty a násilnosti, které už před týdnem vypukly zejména v regionu Oromia a zahynuly při nich desítky lidí. Africká země i přesto zůstává atraktivní pro zahraniční investory. K těm největším patří Čína, která v Etiopii postavila železnici spojující vnitrozemský stát s pobřežím.

|Roman Verner |Regiony

Historické plány na trať z Vizovic na Vsetínsko stále blokují rozvoj několika obcí

Baťovci za první republiky dobyli obchodní svět. Plánovanou železniční trať z Vizovic k severní valašské dráze ale kvůli válce postavit nezvládli. Ani takzvaná Stavba mládeže trať neprotáhla za hranice města. Její duch ale dodnes trápí obyvatele i vedení zdejších obcí. Všechny vlády si totiž koridor k Valašské Polance ponechávaly jako územní rezervu se stavební uzávěrou.

|Martin Knitl |Regiony

Moravskoslezský kraj čeká modernizace trati. Zmizí také ručně ovládané závory

Vlakovou dopravu v Moravskoslezském kraji čekají letos velké změny. V plánu je rekonstrukce hned několika důležitých úseků a cestující proto čekají dlouhé měsíce nepříjemných výluk a zpoždění. Modernizaci pocítí taky milovníci železniční historie, protože například v Holasovicích u Opavy zřejmě definitivně zmizí dodnes funkční systém ručně ovládaných závor. Takových míst už v republice mnoho není.

|Iva Havlíčková |Regiony

Modernizace železničního koridoru z Bystřice nad Olší k hranicím Slovenska je u konce

Pořádně rozjet to mohou strojvedoucí vlaků v nejvýchodnějším cípu Česka. Modernizace železničního koridoru z Bystřice nad Olší až ke hranicím se Slovenskem je totiž u konce. A vlaky tu teď jezdí místo osmdesátkou až 140kilometrovou rychlostí. Šlo o jednu z největších železničních staveb posledních let. S ní skončilo i utrpení pro obyvatele obcí okolo kolejiště. Dlouhá léta trvající stavbu totiž provázel hluk, prašnost a špinavé cesty.

|Kateřina Havránková, Anna Kottová |Regiony

Železniční trať mezi Prahou a Kladnem má naději. Možná jí pomohou evropské dotace

Železniční rychlodráha mezi Prahou a Kladnem, která má také vést přes Letiště Václava Havla, je projekt starý více než dvacet let. Jedním z důvodů průtahů stavby je nedostatek peněz. Podle ministerstva dopravy se náklady mohou pohybovat mezi 19 a 27 miliardami. V letech 2014 až 2020 bude mít Česko možnost získat značnou část od Evropské unie

|Michal Malý, mka |Regiony

Na trať z Moravských Budějovic do Jemnice se vrátí vlaky. Turisty sveze unikátní historická souprava

Jemnice pokračuje v boji za zachování železniční tratě. Poté, co na ní Kraj Vysočina v roce 2010 skoncoval s osobní přepravou, chtěli úředníci zrušit i samotnou trať. Teď má ale přejít do majetku města. S největší pravděpodobností po ní začnou už letos na podzim jezdit výletní vlaky. Martin Kouřil ze Spolku pro veřejnou dopravu postupně skládá historickou vlakovou soupravu.

Na železniční trať na Šumpersku se mají vlaky vrátit po poledni

|Alena Vykydalová, pir |Regiony

Už jen několik hodin má zůstat neprůjezdná trať mezi Šumperkem a Mikulovicemi v úseku Ruda nad Moravou - Bohdíkov, kde se v pátek srazil nákladní vlak s kamionem. Provoz by měl být obnoven krátce po poledni. Jak potvrdil Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty, zaměstnanci správy na trati pracovali celou noc a teď už dělají poslední opravy.

|Andrea Švubová, Mirko Kašpar |Regiony

Česko platí miliony za průjezd vlaků Polskem, tamní tratě jsou ale v havarijním stavu

Peážní trať mezi Jeseníkem a Krnovem – tedy vnitrostátní linka, která vede přes území cizího státu, v tomto případě Polska – volá už řadu let po opravě. Česko sice platí Polsku za průjezd přes jejich území miliony korun ročně, ale Poláci je do železnice zpětně neinvestují. 17kilometrový úsek je v havarijním stavu a vlaky tu musí výrazně zpomalit. O opravě přitom jednají obě strany už řadu let.

|Veronika Sedláčková, Mirko Kašpar |Ekonomika

Stavba vysokorychlostních tratí se v Česku protáhne na desítky let

Evropská unie zatím nepočítá s českými projekty vysokorychlostní železnice v připravovaném plánu nejdůležitějších evropských tratí. Česku tak hrozí, že začne koridory pro vlaky s rychlostí nad 250 kilometrů za hodinu stavět o desítky let později, než se plánovalo.