železniční trať

železniční trať v textech na iROZHLASU

|Robert Mikoláš |Zprávy ze světa

V Etiopii už při protestech zahynuly desítky lidí. Čínu ale investice v zemi stále lákají

Etiopská vláda v neděli s okamžitou platností vyhlásila výjimečný stav. Důvodem jsou pokračující protivládní protesty a násilnosti, které už před týdnem vypukly zejména v regionu Oromia a zahynuly při nich desítky lidí. Africká země i přesto zůstává atraktivní pro zahraniční investory. K těm největším patří Čína, která v Etiopii postavila železnici spojující vnitrozemský stát s pobřežím.

2:02

|Roman Verner |Regiony

Historické plány na trať z Vizovic na Vsetínsko stále blokují rozvoj několika obcí

Baťovci za první republiky dobyli obchodní svět. Plánovanou železniční trať z Vizovic k severní valašské dráze ale kvůli válce postavit nezvládli. Ani takzvaná Stavba mládeže trať neprotáhla za hranice města. Její duch ale dodnes trápí obyvatele i vedení zdejších obcí. Všechny vlády si totiž koridor k Valašské Polance ponechávaly jako územní rezervu se stavební uzávěrou.

Moravskoslezský kraj čeká modernizace trati. Zmizí také ručně ovládané závory

|Martin Knitl |Regiony

Vlakovou dopravu v Moravskoslezském kraji čekají letos velké změny. V plánu je rekonstrukce hned několika důležitých úseků a cestující proto čekají dlouhé měsíce nepříjemných výluk a zpoždění. Modernizaci pocítí taky milovníci železniční historie, protože například v Holasovicích u Opavy zřejmě definitivně zmizí dodnes funkční systém ručně ovládaných závor. Takových míst už v republice mnoho není.

1:54

|Iva Havlíčková |Regiony

Modernizace železničního koridoru z Bystřice nad Olší k hranicím Slovenska je u konce

Pořádně rozjet to mohou strojvedoucí vlaků v nejvýchodnějším cípu Česka. Modernizace železničního koridoru z Bystřice nad Olší až ke hranicím se Slovenskem je totiž u konce. A vlaky tu teď jezdí místo osmdesátkou až 140kilometrovou rychlostí. Šlo o jednu z největších železničních staveb posledních let. S ní skončilo i utrpení pro obyvatele obcí okolo kolejiště. Dlouhá léta trvající stavbu totiž provázel hluk, prašnost a špinavé cesty.

Železniční trať mezi Prahou a Kladnem má naději. Možná jí pomohou evropské dotace

|Kateřina Havránková, Anna Jadrná |Regiony

Železniční rychlodráha mezi Prahou a Kladnem, která má také vést přes Letiště Václava Havla, je projekt starý více než dvacet let. Jedním z důvodů průtahů stavby je nedostatek peněz. Podle ministerstva dopravy se náklady mohou pohybovat mezi 19 a 27 miliardami. V letech 2014 až 2020 bude mít Česko možnost získat značnou část od Evropské unie

1:02

|Michal Malý, mka |Regiony

Na trať z Moravských Budějovic do Jemnice se vrátí vlaky. Turisty sveze unikátní historická souprava

Jemnice pokračuje v boji za zachování železniční tratě. Poté, co na ní Kraj Vysočina v roce 2010 skoncoval s osobní přepravou, chtěli úředníci zrušit i samotnou trať. Teď má ale přejít do majetku města. S největší pravděpodobností po ní začnou už letos na podzim jezdit výletní vlaky. Martin Kouřil ze Spolku pro veřejnou dopravu postupně skládá historickou vlakovou soupravu.

|Alena Vykydalová, pir |Regiony

Na železniční trať na Šumpersku se mají vlaky vrátit po poledni

Už jen několik hodin má zůstat neprůjezdná trať mezi Šumperkem a Mikulovicemi v úseku Ruda nad Moravou - Bohdíkov, kde se v pátek srazil nákladní vlak s kamionem. Provoz by měl být obnoven krátce po poledni. Jak potvrdil Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty, zaměstnanci správy na trati pracovali celou noc a teď už dělají poslední opravy.

2:22

|Andrea Švubová, Mirko Kašpar |Regiony

Česko platí miliony za průjezd vlaků Polskem, tamní tratě jsou ale v havarijním stavu

Peážní trať mezi Jeseníkem a Krnovem – tedy vnitrostátní linka, která vede přes území cizího státu, v tomto případě Polska – volá už řadu let po opravě. Česko sice platí Polsku za průjezd přes jejich území miliony korun ročně, ale Poláci je do železnice zpětně neinvestují. 17kilometrový úsek je v havarijním stavu a vlaky tu musí výrazně zpomalit. O opravě přitom jednají obě strany už řadu let.