Česko má v obchodě punc východní Evropy

Česká republika je šedivou nevýraznou myškou. Tak ji vnímají zahraniční podnikatelé podle průzkumu společnosti Datamar. Dobré jméno máme u obchodních partnerů ze Slovenska a z Velké Británie. Naopak o poznání hůře se na nás dívají manažeři v Rakousku a Německu. Punc země z východní Evropy ztěžuje pozici našim vývozcům. To by se mělo změnit.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Klasa

Klasa | Foto: Ministerstvo zemědělství ČR

Používání jednotné značky Made in Czech Republic si přeje většina vývozců. Je pro ně důležité se zviditelnit a k tomu jim často vlastní firemní značka nestačí, protože nemají dost peněz na masivní reklamu v zahraničí. To vyplynulo z výzkumu Datamaru. Jeho autorka Marie Příbová říká, že hospodářská sféra jednoznačně potřebuje "budovat systematicky značku České republiky, protože na silných trzích se konkurence zostřuje. Proto by měla značka České republiky měnit svůj image ve směru pozitivním."

To, že našim vývozcům může pomoci jednotná značka země původu, zdůrazňuje i ředitelka agentury CzechTrade Jitka Hanzlíčková. "České firmy nemají ve většině případů dostatečné finanční zdroje, aby měly vlastní silnou značkovou strategii. Proto ze 70 procent používají značku Made in..., a ta právě musí být podpořena, aby pověst a obraz českých výrobků byla nejen pozitivní, ale i známá."

Potíž je v tom, že zatím jsme známi hlavně nízkými cenami, a ty po nás zahraniční odběratelé požadují i v případech, kdy to není na místě. Naši pověst by měla změnit reklamní kampaň na Českou republiku, kterou na příští rok připravuje Ministerstvo zahraničí. Představy podnikatelů mu zprostředkovává Ministerstvo průmyslu. "Ta kampaň by měla říci, Česká republika je spolehlivá, šikovná země, umí nabídnout světová řešení a je to země, se kterou se vyplatí udělat dobrý byznys," doufá náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa.

O konečné podobě kampaně by měla vláda rozhodnout do konce roku.

Markéta Kaclová, Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme