Evropská směrnice terčem kritiky přístavních dělníků

Demonstrace přístavních dělníků odstartovala včerejší zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku - současně paralyzovala velké evropské přístavy stávka. Důvodem byl návrh směrnice o liberalizaci přístavních služeb.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

demonstrace přístavních dělníků | Zdroj: ČTK

Zpravodaj Českého rozhlasu Vít Pohanka mluvil na místě s účastníky demonstrace: "Bráníme tady svou práci," vysvětluje dělník z francouzského přístavu Le Havre.

Evropská směrnice - o které mají europoslanci hlasovat - by totiž umožnila, aby majitelé pro vykládku používali vlastní nebo najaté pracovníky, kteří nejsou podle demonstrantů řádně vyškolení a tudíž ohrožují i bezpečnost v přístavech. Hlavně ovšem jejich tradičně zajištěná pracovní místa - podle odborářů je jich asi padesát tisíc v celé Evropské unii.

Zpočátku celkem mírný protest přístavních dělníků se postupně měnil ve stále častější a ostřejší konfrontaci s policií - už v ulicích Štrasburku docházelo k ojedinělým incidentům. Někteří demonstranti začali házet kamení, dělbuchy a pivní láhve na hlídkující policejní těžkooděnce, rozbíjeli okna u zaparkovaných aut i přilehlých domů. Policisté odpovídali slzným plynem a postupným uzavíráním vedlejších ulic - tedy prostoru, kam mohli militantní účastníci demonstrace pronikat. Šlo ale stále spíš o výjimečné incidenty.

I přes stoupající napětí se většina protestujících vcelku spořádaně pohybovala po vymezené trase kolem policejních zátarasů směrem k budově Evropského parlamentu. Heslo dne bylo "No self-handling "- odkaz na to, že podle navrhované směrnice Evropské komise by si sami vlastníci a provozovatelé lodí určovali, kdo a za kolik peněz se o jejich náklad v přístavech postará.

"To by znamenalo, že jiní lidé z jiných zemí dostanou naši práci - a to se nesmí stát. Ne v Evropě, ne u nás v Belgii, ne Antverpách," vysvětloval mi cestou jiný demonstrant.

Namítám, že pokud někdo dokáže udělat stejnou práci levněji, pak je jen otázkou času, kdy přístavní dělníci svou ochranu tak jako tak ztratí. Koneckonců - cena vykládky zboží se nutně promítá do jeho konečné ceny, kterou musí zaplatit spotřebitelé. Proč by si nemohli sami rejdaři vybrat, kdo jim náklad v přístavech vyloží - samozřejmě za dodržení bezpečnostních předpisů.

"Pak budeme bojovat - každý den a hned od zítřka!" Sotva stačil dokař z Antverp doříct, začalo být před budovou Evropského parlamentu opravdu horko a skončil čas na relativně klidnou rozpravu.

Nejprudší bitva se rozhořela přímo před hlavním vstupem -- Policisté nasadili vodní děla -demonstranti rozbili několik oken. Ti z nás, kteří nebyli na slzný plyn připravení a vyzbrojení rouškami či přímo plynovými maskami - kašlali, slzeli a jinak tiše trpěli někde stranou, kam slzný plyn vítr neodnesl. Pro hustý oblak dráždivé esence, létající kamení a jiné předměty se nedalo několik desítek minut do budovy vstoupit. I pak se ale mohly osoby vybavené patřičnými průkazy dostat dovnitř jen postranními vchody pro personál.

Někteří eurposlanci už zahájili kampaň proti přijetí směrnice o liberalizaci přístavních služeb. Proti se vyslovila i například německá vláda. Je tak možné, že směrnice Evropské komise parlamentem neprojde. A zároveň je těžké odhadnout, jak se na hlasování europoslanců odrazí právě včerejší demonstrace.

Vít Pohanka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme