Evropská směrnice terčem kritiky přístavních dělníků
Demonstrace přístavních dělníků odstartovala včerejší zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku - současně paralyzovala velké evropské přístavy stávka. Důvodem byl návrh směrnice o liberalizaci přístavních služeb.
Zpravodaj Českého rozhlasu Vít Pohanka mluvil na místě s účastníky demonstrace: "Bráníme tady svou práci," vysvětluje dělník z francouzského přístavu Le Havre.
Evropská směrnice - o které mají europoslanci hlasovat - by totiž umožnila, aby majitelé pro vykládku používali vlastní nebo najaté pracovníky, kteří nejsou podle demonstrantů řádně vyškolení a tudíž ohrožují i bezpečnost v přístavech. Hlavně ovšem jejich tradičně zajištěná pracovní místa - podle odborářů je jich asi padesát tisíc v celé Evropské unii.
Zpočátku celkem mírný protest přístavních dělníků se postupně měnil ve stále častější a ostřejší konfrontaci s policií - už v ulicích Štrasburku docházelo k ojedinělým incidentům. Někteří demonstranti začali házet kamení, dělbuchy a pivní láhve na hlídkující policejní těžkooděnce, rozbíjeli okna u zaparkovaných aut i přilehlých domů. Policisté odpovídali slzným plynem a postupným uzavíráním vedlejších ulic - tedy prostoru, kam mohli militantní účastníci demonstrace pronikat. Šlo ale stále spíš o výjimečné incidenty.
I přes stoupající napětí se většina protestujících vcelku spořádaně pohybovala po vymezené trase kolem policejních zátarasů směrem k budově Evropského parlamentu. Heslo dne bylo "No self-handling "- odkaz na to, že podle navrhované směrnice Evropské komise by si sami vlastníci a provozovatelé lodí určovali, kdo a za kolik peněz se o jejich náklad v přístavech postará.
"To by znamenalo, že jiní lidé z jiných zemí dostanou naši práci - a to se nesmí stát. Ne v Evropě, ne u nás v Belgii, ne Antverpách," vysvětloval mi cestou jiný demonstrant.
Namítám, že pokud někdo dokáže udělat stejnou práci levněji, pak je jen otázkou času, kdy přístavní dělníci svou ochranu tak jako tak ztratí. Koneckonců - cena vykládky zboží se nutně promítá do jeho konečné ceny, kterou musí zaplatit spotřebitelé. Proč by si nemohli sami rejdaři vybrat, kdo jim náklad v přístavech vyloží - samozřejmě za dodržení bezpečnostních předpisů.
"Pak budeme bojovat - každý den a hned od zítřka!" Sotva stačil dokař z Antverp doříct, začalo být před budovou Evropského parlamentu opravdu horko a skončil čas na relativně klidnou rozpravu.
Nejprudší bitva se rozhořela přímo před hlavním vstupem -- Policisté nasadili vodní děla -demonstranti rozbili několik oken. Ti z nás, kteří nebyli na slzný plyn připravení a vyzbrojení rouškami či přímo plynovými maskami - kašlali, slzeli a jinak tiše trpěli někde stranou, kam slzný plyn vítr neodnesl. Pro hustý oblak dráždivé esence, létající kamení a jiné předměty se nedalo několik desítek minut do budovy vstoupit. I pak se ale mohly osoby vybavené patřičnými průkazy dostat dovnitř jen postranními vchody pro personál.
Někteří eurposlanci už zahájili kampaň proti přijetí směrnice o liberalizaci přístavních služeb. Proti se vyslovila i například německá vláda. Je tak možné, že směrnice Evropské komise parlamentem neprojde. A zároveň je těžké odhadnout, jak se na hlasování europoslanců odrazí právě včerejší demonstrace.