Jízdné na britských železnicích zřejmě podraží
Během příštích několika let budou britské železnice čím dál tím víc přetíženy, provozovatelé očekávají značné zvýšení počtu cestujících a doporučují prudké zvýšení jízdného na nejfrekventovanějších trasách.
Asociace soukromých provozovatelů britských železnic odhaduje zvýšení počtu cestujících v příštích deseti letech o 28 procent a dospívá k závěru, že bude zapotřebí radikálních opatření, aby tento nárůst bylo možné zvládnout. Jako řešení provozovatelé doporučují snížení nákladů zrušením méně užívaných železničních stanic a značné zvýšení jízdného na nejfrekventovanějších trasách.
Tohoto zvýšení jízdného bude podle nich zapotřebí na uspokojení zvýšené poptávky po zavedení mýtného na britských silnicích, které navrhuje vláda. Navíc mají být sníženy státní subvence provozovatelům železnic o šest a půl miliardy liber ročně. Provozovatelé počítají s tím, že vláda zároveň uvolní dosavadní cenovou politiku, podle které by jízdné na železnicích nemělo stoupat rychleji než inflace.
Záměry provozovatelů železnic zveřejněné v referátě nazvaném "Vstřícný rozbor - příspěvek k železniční strategii" se setkaly s kritickou odezvou odborů, vlády i nátlakové skupiny uživatelů železnic. Generální tajemník svazu pracovníků na železnicích Bob Crow řekl, že největším břemenem spočívajícím na britských železnicích je soukromý sektor sám, který od privatizace shrábnul více než 6 miliard liber. A Bob Crow vyzval k navrácení železnic do veřejného vlastnictví jako nejlepší způsob snižování nákladů.
Ministr dopravy Alistair Darling si vzal na mušku kritiky doporučení provozovatelů snižovat náklady zrušením méně užívaných žlezničních stanic. Řekl, že je zapotřebí železniční síť rozšiřovat, nikoli zadními vrátky omezovat. A mluvčí nátlakové skupiny uživatelů železnic se soustředila na záměr prudce zvyšovat jízdné na nejfrekventovanějších tratích a prohlásila, že mnozí cestující nemají na vybranou než nasednout na konkrétní vlak aby se dostali do práce. Dodala: "Jsme proti odrazování cestujících zvyšováním jízdného - je zapotřebí rozsáhlých investic na odlehčení přetížených tras a na vybudování nových tratí".
Co k tomu dodat? Jízdné na britských železnicích patří již nyní k nejdražším v Evropě. Nejpravděpodobnější výsledek bude další podstatné zdražení jízdného na britských železnicích podle přání provozovatelů s tím, že ministři spolu s provozovateli budou mít nadále plná ústa slov o službě cestujícím zákazníkům, kteří budou muset všechno zaplatit, úplně stejně jako už mnohokrát v minulosti.