Král předváděcích prodejů Beckhäuser končí s podnikáním v České republice

Německý podnikatel Jens Beckhäuser odchází z podnikání v oblasti předváděcích akcí v České republice. Jako důvod uvedl negativní kampaň médií.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto)

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto) | Foto: Český rozhlas

Negativní kampaň vycházela z výpovědí seniorů, na které se předváděcí prodeje zaměřují.

„Takhle sprostě mi ještě nikdy nikdo nenadával. Jako kdyby nadával své mámě. Několikrát to zopakoval," řekla Českému rozhlasu jedna z účastnic předváděcí akce.

Kromě médií zajímaly praktiky firmy také Českou obchodní inspekci. Ta rozdávala citelné pokuty.

Přehrát

00:00 / 00:00

O možném vývoji předváděcích akcí mluvil právník spotřebitelského časopisu dTest Miloš Borovička

Podnikatel teď prodal svůj podíl ve firmách Beck Europe a Beck Reisen. Obě firmy tak nesmějí už dále nést jméno Beck v názvu.

„Pan Beckhäuser se rozhodl ukončit činnost, co se týká předváděcích akcí a prodeje tady v Čechách. Zpráva, kterou oficiálně vydal, je pravdivá,“ potvrzuje jednatel společností Josef Bárta.

Společnost Beck International bude vyřizovat reklamace a poskytnuté garance. Nebude už podnikat v oblasti předváděcích akcí.

Skeptický k budoucímu poklesu předváděcích akcí po ohlášeném Beckhüserově odchodu je ale právník spotřebitelského časopisu dTest Miloš Borovička. „To, že se firma přejmenovala, neznamená, že nebude na trhu působit dál.“

„Konečně si společnost uvědomuje, že to není problém několika málo seniorů, kteří se nechali napálit. Ale, že opravdu seniorskou společnost tento problém decimuje. A co se týče dozorových orgánů – skutečně za poslední rok byly uděleny rekordní pokuty,“ připomněl Borovička. Ocenil také, že spotřebitelé se více zajímají o svá práva.

ČOI má předváděcí akce stále na mušce a stupňuje kontroly

Poslední dobou se na chování prodejců při předváděcích akcích kromě novinářů hodně zaměřila také Česká obchodní inspekce. Firmy skupiny Beck od ní dostaly v uplynulých letech pokuty v řádu milionů korun. A jen letos dostaly dalších šest pokut v celkové výši milion 370 tisíc korun.

Praktiky prodejců na předváděcích akcích bývají velmi agresivní. Existuje o tom mnoho svědectví.

Například důchodkyně Anna z Frýdku-Místku se s námi podělila o svoji neblahou zkušenost z předváděcí akce. Dealeři ji tam přiměli ke koupi vysavače a parního čističe:

„Podívejte se – dvě takové malé hračičky a 10 000 za to? Nestálo to vůbec za to! Chtěla jsem to vyhodit z okna. Člověk podlehne davové psychóze!“

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto) | Foto: Český rozhlas

Prodejci využívají toho, že staří lidé se nedokáží bránit a raději ustoupí a podlehnou nátlaku. Dokumentární film Šmejdi ukázal, že nevydrží odmítat koupit nabízený výrobek:

„Jenomže ona mě začala přesvědčovat a říkala: dejte mi občanku. A říkala: tady to podepište. A já to podepsala. Byla zlá a začala mi vyhrožovat, že to půjde k soudu.“

I proto se Česká obchodní inspekce stále více zaměřuje právě na předváděcí prodejní akce - potvrdil její ústřední ředitel Vladimír Velčovský:

Přehrát

00:00 / 00:00

O zpřísnění podmínek předváděcích akcí mluvila Jitka Hanžlová

„Stoupá společenská závažnost jednání prodávajících, kdy dochází k poškozování zvláště zranitelných osob, lidí v seniorském věku.“

Celkem inspekce uložila v prvním pololetí provozovatelům předváděcích akcí 84 pokut za celkem 11 milionů korun.

Zpřísňující novela

Situaci by měla změnit novela zákona, která má zpřísnit podmínky pro pořadatele těchto akcí. Ale není jasné, kdy začne platit.

Novelu připravilo ministerstvo průmyslu a obchodu ještě pod vedením Martina Kuby. Schválila ji Rusnokova vláda. Ale musí ji schválit také Poslanecká sněmovna. Jenže ta je rozpuštěná.

A co vlastně ta novela chtěla změnit? Pod hrozbou až pětimilionové pokuty by firmy musely dopředu zveřejňovat všechny informace o akcích na letácích, které házejí lidem do schránek. A oznámit je předem České obchodní inspekci.

Inspektoři by mohli tyto akce natáčet a záznamy použít u případného soudu. Podle náměstka ministerstva průmyslu Tomáš Hajduška podobná pravidla fungují i v jiných zemích:

„V Německu existuje živnostenský zákon, který de facto stejným způsobem stanovuje povinnosti pořadatelů předváděcích akcí a máme zdokumentováno, že Německu se pomocí těchto tento celospolečenský problém podařilo vyřešit a právě vytěsnit k nám do Čech.“

Teď se kontroly stupňují i u nás a připravuje se zpřísnění podmínek. To možná povede k tomu, že tento typ obchodů už nebude pro prodejce tak výnosný.

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto) | Foto: Český rozhlas

Milan Kopp, Jitka Hanžlová, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme