Maloobchodní tržby rostly

Lidé na konci roku v rámci předvánočního shonu začali utrácet. Potvrzují to čerstvě zveřejněné listopadové statistiky, podle kterých se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o celých pět procent.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pokladna

Pokladna | Foto: Tomáš Adamec

Trh přitom i s ohledem na říjnový pokles předpovídal jen 2,5procentní růst. Názory spotřebitelů v pražských ulicích na to, zda jsou obavy z hospodářské krize zažehnány a domácnosti budou i nadále bezstarostně nakupovat, zjišťovala redaktorka Barbora Kreuzerová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Anketu se spotřebiteli natočila Barbora Kreuzerová a hostem Světa o deváté byl také ekonom Pavel Kulhavý

Kdo by si myslel, že se lidé nechávají ovlivnit ekonomickou situací země, mýlil by se. 26letý David jí řekl, že se řídí podle sebe a za důležitou považuje svou finanční situaci. Student Michal se nehodlá uskrovňovat na věcech denní spotřeby, ale spíše na svých koníčcích. Slečně Simoně dělá starost cena bydlení, nikoli ceny spotřebního zboží.

O poznání méně optimismu než mladí lidé projevili v anketě důchodci. „Co chcete koupit vnukům dneska? Hračky od 500 korun?,“ uvedl 77letý Pavel. Více či méně se pokouší šetřit každý, i když na různých věcech, produktech i službách.

Větší útraty

Pavel Kulhavý odborník na maloobchod ze společnosti PWC ve Světě o deváté potvrdil, že nárůst maloobchodních tržeb je v meziročním srovnání vyšší, než se čekalo. „Ovšem, když se na čísla podíváme podrobněji, tak největší nárůst byl zaznamenán v motoristickém segmentu. To znamená, pokud odhlédneme od motoristického segmentu a zároveň i od vyššího počtu pracovních dnů, tak potom se analytici poměrně dobře trefili.“

Kulhavý také připustil, že před Vánocemi lidé utráceli více, než před předcházejícími. „Věřím, že se letos povede lépe všem obchodníkům. Nejlépe v souladu s dlouhodobým trendem internetovým obchodníkům, kde už v listopadu je růst 24 procent ve srovnání s minulým listopadem.“

„Jediný segment, kde v listopadu klesly tržby, jsou pohonné hmoty a potom nespecializované prodejny s převahou nepotravinářského zboží – ale i tam je pokles velmi malý. Věřím, že téměř všichni maloobchodníci s rozumnou politikou zaznamenají letos vyšší tržby v roce 2010 než 2009. A ta předvánoční situace pro nikoho nebude znamenat silný impuls k odchodu,“ domnívá se Pavel Kulhavý.

Milan Kopp, Roman Chlupatý, Barbora Kreuzerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme