Novela energetického zákona posílí postavení zákazníků

Větší ochranu spotřebitelů a posílení pozice odběratelů energií má zajistit novela energetického zákona. Ta dnešním dnem vstupuje v platnost. Změny legislativy inspirovaly špatné zkušenosti zákazníků.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Elektřina, zásuvka (ilustrační foto)

Elektřina, zásuvka (ilustrační foto) | Foto: European Commission Audiovisual service

Podle novely budou muset dodavatelé energie nejméně 30 dní dopředu informovat zákazníky o chystané změně cen. Pokud se to klientům nebude líbit, mohou odstoupit od smlouvy do deseti dnů před změnou cen nebo jiných smluvních podmínek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Jitky Hanžlové o energetické novele

„V případech, kdy by dodavatel povinnost informovat nedodržel, pak dokonce i po dobu dalších 3 měsíců má zákazník právo bezplatně odstoupit od smlouvy bez udání důvodu,“ doplňuje místopředseda Energetického regulačního úřadu Blahoslav Němeček.

Novela chrání před nekalými praktikami některých prodejců. Například můžete do 14 dnů odstoupit od smlouvy, pokud vás k jejímu podpisu přemluvil prodejce někde na ulici.

„Tato novela se snaží o to, aby zákazník bez větších překážek mohl od smlouvy odstoupit a navázat nový smluvní vztah,“ vysvětluje ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.

Spory mezi zákazníky a dodavateli bude nově řešit Energetický regulační úřad. Jeho rozhodnutí bude pro firmu závazné, i když se samozřejmě může obrátit na soud. Úřad může řešit stížnosti i těch klientů, kteří mají v už uzavřené smlouvě klauzuli, že případné spory nepoženou k soudu, ale spokojí se s rozhodnutím arbitra, kterého obvykle vybíral dodavatel. Takové smlouvy může úřad přezkoumat a rozhodnout, zda nejsou v rozporu se zákonem a neporušují práva zákazníků.

„Tím nejsilnějším rozhodčím místem bude Energetický regulační úřad, který má v zákoně předepsáno, jak má postupovat a zákon je teď napsán tak, aby fungoval ve prospěch zákazníka, tedy klienta energetických společností, jakkoliv jsme možná předtím tu pozici vnímali opačně,“ dodává Kocourek.

Zákazníci by také měli mít lepší přehled o nabídce. Podle novely mají Elektrárenské a plynárenské firmy nově povinnost zveřejňovat na internetu podmínky dodávek a cen pro domácnosti i podnikatele se spotřebou do 630 megawatthodin ročně.

Jitka Hanžlová, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme