České firmy letos utratily za nákup jiných společností přes sto miliard. Pozornost poutala hlavně PPF

Nejbohatší Čech Petr Kellner na sebe letos strhl pozornost poté, co jeho skupina PPF oznámila, že kupuje televizi Nova – respektive její mateřskou společnost CME. Mediální analytici se kvůli tomu pozastavovali nad Kellnerovými důvody a varovali před možným ovlivňováním politiky. Skupina PPF to odmítá. Připomeňte si největší obchody roku, kdy jedna firma koupila další společnost. Objem takových transakcí se navíc v Česku letos meziročně zvýšil.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Televize Nova (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Televize Nova se na obrazovkách poprvé ohlásila v roce 1994 a v rok svých 25. narozenin už poněkolikáté mění svého vlastníka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Obchody roku. České firmy letos utratily za nákup jiných společností přes sto miliard korun

V přepočtu za necelých 50 miliard korun ji kupuje skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera společně s dalšími televizemi, které spadají pod společnost CME. Tu Kellner převezme od amerického konglomerátu ATT. Podle Jany Hořákové z oddělení fúzí a akvizic společnosti PwC tím chce Kellner doplnit svůj byznys v telekomunikacích.

„Předpokládám, že využijí synergie mediálního obsahu a jeho distribucí. CME působí v pěti evropských zemích a jednou z předních mediálních a zábavních společností střední a východní Evropy, takže tady to posílení v telekomunikačním sektoru bude opravdu velké,“ řekla pro Radiožurnál.

Tvrzení, že nákup CME míří na ovlivňování politiky je mylné. Při nákupu O2 také někteří psali nesmyslná obvinění, že ji kupujeme pro někoho dalšího, že přestaneme v O2 vyplácet dividendy, nebo že PPF nerozumí telco byznysu. Nic z toho nebyla pravda.

16:36 – 28. 10. 2019

8 46

Převzetí Novy vyvolalo také největší diskuze, a to hlavně kvůli obavám z případného ovlivňování politiky přes televizní zpravodajství. Skupina PPF to ale ve vyjádření zveřejněném na twitteru odmítla.

Obchod by měl být dokončen v příštím roce, musí ho ještě schválit regulátoři. Petr Kellner přitom nebyl jediný český miliardář, který nakupoval další společnosti. Na českém trhu se letos podle databáze MergerMarket uzavřelo 69 obchodů v objemu zhruba 105 miliard korun – to je meziročně skoro o čtvrtinu víc.

Le Monde mapuje situaci v Křetínského českých médiích, píše o posunu k provokativnějším tématům

Číst článek

„V letošním roce vykazovaly společnosti stále solidní výsledky a majitelé firem věří, že právě nyní je vhodná doba k prodeji, a snaží se firmu prodat dříve a rychleji, než pocítí útlum zakázek, vysvětluje důvody růstu Hořáková.

Dalším faktorem, který podporuje transakční aktivitu, je především dobrá dostupnost levného akvizičního financování, ale především množství volných finančních zdrojů u investorů,“ dodává.

Křetínského elektrárny

Energetický byznys rozšiřoval třeba Daniel Křetínský, který koupil několik elektráren – ve Francii nebo Severním Irsku. Jak ale připomíná Štěpán Flieger ze společnosti EY, Křetínský si pořídil i minoritní podíly v maloobchodních firmách v Německu a ve Francii.

„Je to typ obchodu, na které jsme v minulosti ze strany pana Křetínského a jeho společníků nebyli zvyklí. Vždycky kupovali majoritu nebo stoprocentní podíl. Teď se zdá, že obecně věří maloobchodu v západní Evropě,“ říká Flieger.

Změny vlastníků se letos nevyhnuly ani takovým odvětvím, jako je výroba nápojů. Třeba Coca-Cola koupila výrobce minerální vod Toma od společnosti Mattoni. A společnost Kofola pod sebe přebírá Karlovarskou korunní a Ondrášovku.

Jakub Horáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme