Získání filmového Oscara ještě nemusí filmu zaručit komerční úspěch
Oscarový film Argo, který vstoupil do amerických kin na podzim loňského roku, vydělal na vstupenkách během čtrnácti dnů přes 60 milionů dolarů. Po třetím víkendu se dokonce stal nejnavštěvovanějším filmem ve Spojených státech. Získání vzácné sošky ale nemusí nutně znamenat, že se teď příjmy filmu zněkolikanásobí.
Podle expertů filmy oceněné odbornou porotou často nemají tak velký úspěch u diváků. Na rozdíl od jiných snímků, které skončily na nižších příčkách, ale jejich sledovanost je masivní. To je případ právě filmu Argo.
V Americe byl sice komerčně úspěšný, ale v českých kinech na něho přišlo méně lidí, než se očekávalo. A nic na tom podle odborníků nemusí nutně změnit ani získaná soška. Říká to třeba Jan Bradáč, který je ředitelem společnosti Falkon Česká republika.
Podle něj jsou ale výjimky, kterým Oscar v minulosti pomohl. Jednou z nich je snímek Tygr a Drak. „Ocenění, jako byl Oscar, zlaté globy a celá plejáda cen, která Oscarům předchází, způsobila, že film nakonec v Americe a v té době i v Čechách udělal nadstandardní ekonomický výsledek, který by bez toho ocenění asi těžko dosáhl,“ podotýká Bradáč.
Na Oscaru vydělávají desítky významných společností, které podnikají ve filmovém nebo televizním průmyslu. Ve Spojených státech patří tento slavnostní ceremoniál mezi hlavní události roku. I přes to, že sledovanost každým rokem mírně klesá.
Pro některé inzerenty je dokonce atraktivní třeba jako Super Bowl. Například za 30 vteřin televizní reklamy před nebo během vysílání Oscarů si ABC podle New York Times účtuje 1,8 milionu dolarů. Na zmiňovaný Super Bowl jsou částky zhruba dvojnásobně vyšší.