Čtyři obce na Rakovnicku zřídily svazkovou školu. Chtějí tak mimo jiné ušetřit

Obce Řevničov, Mšec, Tuřany a Srbeč na Rakovnicku vytvořily dobrovolný svazek s cílem spojit své základní a mateřské školy. Vznikla tak první svazková škola v kraji a teprve třetí v celé republice. Škola pojmenovaná Bez hranic funguje od ledna.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Začíná první kolo přijímacích zkoušek na střední školy | Foto: Filip Jandourek

Ve svazkové škole jsou celkem tři základní školy s více než 500 žáky a čtyři mateřské školy. Všechny dál stojí na svých místech, dál v nich učí stejní učitelé a vedou je stejné ředitelky. Tedy, dnes se jim říká vedoucí učitelky. Ředitelku má svazková škola jen jednu – Šárku Vondrovou.

Jednotlivé školy teď podle ní ušetří, protože se o některé služby podělí. Také by se měla zlepšit kvalita výuky.

„Každá z těch škol se specializuje třeba na něco trošku jiného, v něčem je dobrá, někde má zase slabé stránky. Takže bychom chtěli, aby to, v čem jsou dobré, předaly ostatním, a mohli bychom se takhle navzájem od sebe poučit,“ vysvětluje ředitelka.

Přehrát

00:00 / 00:00

O svazkovou školu na Rakovnicku se zajímala redaktorka Alena Rokosová

Pokud je například na jedné ze škol zajímavý kroužek, neměly by o něj přijít ani další děti. „Třeba na mšecké škole funguje výborně florbalový kroužek, takže vymýšlíme cesty, jak do toho zapojit i žáky z ostatních škol,“ potvrzuje Vondrová.

Školy také mohou společně nabídnout plný úvazek učiteli, kterému by ho samostatně mohly dát jen těžko. A další výhody prý dětem i rodičům nabízí svazková škola o prázdninách.

Zmizí konkurence i boj o žáky

„Každé prázdniny řešíme situaci, jestli školku nechat otevřenou, nebo jestli ji zavřít, protože se přihlásí pár rodičů. V rámci svazkové školy už lze tyto situace řešit velmi operativně například tím, že zůstane otevřená jedna z těch školek,“ přibližuje ředitelka.

Svazkové školy (společné školy pro více obcí zřizované svazkem obcí)
- reagují na úbytek žáků na venkově
- přinášejí úsporu nákladů při zachování značné autonomie
- je snazší zastoupit nemocného pedagoga nebo zaměstnat specializovaného učitele
- mají větší šanci při získávání dotací
- nevýhodou je složitý proces ustavení a vyšší nároky na ředitele
- překážkou může být větší vzdálenost obcí
Zdroj: Rozvojobci.cz

První svazková škola vznikla v roce 2006 na Karlovarsku, další je od roku 2008 na Šumpersku.

„Spousta lidí a bohužel i starostů žije v domnění, že konec katastru je konec světa a dál už neexistuje nic. Není to samozřejmě pravda. Učit se spolupráci je důležité,“ upozorňuje starosta Řevničova, tedy největší obce ve svazku, Jiří Petráček zvolený za nezávislé.

Nápad založit svazkovou školu vzešel ze školy ve Mšeci. Devítiletá škola v městysi s ani ne tisícovkou obyvatel totiž fungovala díky výjimce z počtu žáků. Svazková škola tedy může být cestou, jak zabránit rušení venkovských škol, které jsou více prázdné než plné.

„Je to také jeden z důvodů – stabilizovat situaci, stát se silným subjektem, který je schopen mnohem lépe než malá, jednotlivá škola odolávat otřesům nejrůznějšího druhu, které mohou přijít. Nevíme, jaké plány bude mít vláda, jak chce pojmout reformu regionálního školství,“ říká Šárka Vondrová. Školy si teď navíc přestanou konkurovat a přetahovat se o žáky.


Zvětšit mapu

A.Rokosová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme