Na dálnici D1 se po zimě vrátili dělníci, modernizace pokračuje u Šternova a Velké Bíteše

Modernizace dálnice D1 o víkendu vstoupila do svého druhého roku. U Šternova a u Velké Bíteše pokračují dělníci v přípravných pracích, které se nestihly do Vánoc dokončit. Pak teprve přijde na řadu vlastní modernizace, která výrazně zkomplikuje život všem řidičům.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na dálnici D1 se v březnu vracejí dělníci a práce pokračují

Na dálnici D1 se v březnu vracejí dělníci a práce pokračují | Foto: Olga Štrejbarová

Pokud všechno půjde podle plánu, vše vypukne už za tři týdny.

Letos se bude na modernizovaných úsecích měnit povrch dálnice, a to včetně podloží. Bude tady nutné celý pás dálnice vybourat a postavit znovu.

Právě v té době budou všechna auta jezdit v jednom pásu dálnice, kam by se měly vejít celkem čtyři jízdní pruhy oddělené mobilním svodidlem. Toto provizorium zkomplikuje pohyb v poměrně úzkých pruzích na téměř půl roku.

„Pravý pruh zhruba 3,15 metru, levý jízdní pruh 2,5 metru. V tomto pruhu bude omezena maximální přípustná šířka vozidla na 2,2 metru, což je počítáno i se zrcátky. A je asi nutno upozornit, že ne všechna osobní vozidla se do této šířky vejdou,“ upozorňuje Milan Dont z ministerstva dopravy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Informace o postupu modernizace dálnice D1 přináší Eva K0zrová

Výměna povrchu bude probíhat na třech zhruba sedmikilometrových úsecích najednou a bohužel poměrně blízko u sebe. Vzato od Prahy první omezení začne na 41. kilometru u Šternova, další na 65. u Lokte a třetí u Větrného Jeníkova na 103. kilometru.

Nejprve ale bude nutné namontovat mobilní svodidla, a to ve směru na Prahu bude znamenat omezení dopravy na jeden pruh.

„U betonových svodidel, která se musí přivézt, namontovat a usadit, je délka práce zhruba kilometr až kilometr a půl za den. To znamená, že na ten sedmikilometrový úsek potřebujeme zhruba týden na to, aby se svodidla nainstalovala,“ vysvětluje Milan Dont.

To by se mělo odehrát na přelomu března a dubna a po novém, tichém povrchu by se mohli řidiči obousměrně projet nejpozději na podzim. To se ale rozhodně nestane u Velké Bíteše, kde od exitu Lhotka má stavební firma vinou průtahů s nekvalitním podložím oproti ostatním zhruba tříměsíční skluz prací.

Na dálnici D1 se v březnu vracejí dělníci a práce pokračují | Foto: Olga Štrejbarová

Podle Jana Kroupy, který má na Ředitelství silnic a dálnic modernizace D1 na starosti, stavbařům hrozí vysoké pokuty.

„Firma má s námi smluvní vztah, tak jí hrozí sankce. Takže firma musí hlavně zapojit své nejlepší mozky a snažit se ztrátu dotáhnout,“ uvádí Jan Kroupa.

Pravděpodobnější ale je, že tady vše skončí až příští rok. To by teoreticky měli být dělníci v plné práci i na dalších úsecích.

Navíc ekologické sdružení Děti země podalo rozklad proti dvěma ze tří vydaných stavebních povolení, takže se nedá vůbec říct, kdy a jestli vůbec se letos začnou modernizovat další kilometry české nejvytíženější dálnice, která je už roky za svou životností.

Stejně jako vloni chystá i letos Radiožurnál ve svém vysílání podrobné a aktuální zpravodajství o omezeních a postupu oprav.

Modernizace D1 - aktuálně řešené úseky | Foto: Český rozhlas

Eva Kézrová, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme