Od 1. května 2025 se mění pravidla pro placení rozhlasového poplatku. Více informací zde.

Děti Země: Modernizace D1 je komplikovaná a předražená, ušetřit se mohlo 14 miliard

Modernizace nejstarší české dálnice D1 se může zkomplikovat. Ačkoli původní předpoklady mluvily o zhruba šesti letech prací v několika etapách, teď to vypadá, že už druhá etapa nemusí vůbec začít. Do hry se totiž vložilo hnutí Děti Země, které v předchozích letech zablokovalo dostavbu dálnice D8.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na dálnici D1 se v březnu vracejí dělníci a práce pokračují

Na dálnici D1 se v březnu vracejí dělníci a práce pokračují | Foto: Olga Štrejbarová

Ekologové z hnutí Děti Země podali rozklad proti dvěma stavebním povolením, musí se proto přezkoumat stanoviska příslušných městských úřadů či krajských hygienických stanic, což může trvat několik měsíců.

Podle Miroslava Patrika z hnutí není při modernizaci nejvytíženější české dálnice dostatečně řešen vliv na životní prostředí, například hluk.

Přehrát

00:00 / 00:00

Informace o postupu modernizace dálnice D1 přináší Eva Kézrová

„Z hlediska předběžné opatrnosti by bylo dobé posoudit hluky stavebních strojů při výstavbě dálnice. Protože ta auta tam budou odněkud najíždět a mohou projíždět obcemi v okolí. Takže svozové trasy nákladních aut by měly být zohledněny,“ popisuje.

Děti Země zároveň požadují i vytvoření takzvané studie EIA, která při stavbě nových dálnic řeší vliv na životní prostředí. Studie už dokonce před pár lety vznikla, jenže řešila rozšíření D1 na šest pruhů, tedy ještě více než o současného 1,5 metru, a byla souhlasná.

Ministr dopravy Antonín Prachař proto považuje odvolání ekologického sdružení za nepochopitelné. „Je to úplně stejné, jako když si na domě měníte střechu a někdo vás napadne, že potřebujete celý proces výstavby nového domu,“ přirovnává.

„Nezabíráme žádné další pozemky, nezvyšujeme kapacitu. My modernizujeme povrch, telematiku, odvodňování, střední dělicí pás pro zvýšení bezpečnosti. Opravdu nechápu, co vedlo Děti Země k uplatnění takového požadavku,“ podivuje se ministr.

Ušetřit se mohlo 14 miliard

Hlavní argument sdružení Děti Země, proč nepokračovat v modernizaci D1, se ale netýká ekologie, ekologové kritizují vybraný způsob opravy. „Použití takzvané fragmentace povrchu a jeho frézování. Ušetřit se mohlo řekněme 14 miliard korun. Ta modernizace by pak stále jen 8 miliard místo 22,“ vypočítává Patrik.

Způsob, při kterém se vymění podloží dálnice, byl ale vybrán právě proto, aby se daly využít peníze z evropského fondu dopravy. Kvůli nejrůznějším odvoláním se prakticky nedají stavět dálnice nové. Například výstavbu 16 kilometrů D8 přes České středohoří léta blokují právě Děti Země.

Ministr Prachař už ale po nástupu do funkce prohlásil, že nechá odborníky prověřit způsob modernizace a i přes nepravomocné stavební povolení vypíše výběrová řízení na zhotovitele.

„Myslím si, že žádný rozumný soud, žádná rozumná arbitráž nemůže dát organizaci Děti Země za pravdu. Je to prostě stále se opakující trend, kdy občanská sdružení a iniciativy napadají jakékoli kroky při výstavbě infrastruktury v České republice,“ říká ministr.

Řidiči kroutí hlavou

A co na aktivitu Sdružení Děti země říkají řidiči? Ti, které Český rozhlas oslovil na dálnici D1, většinou kroutí hlavou.

„Jsme v Čechách, kde když se někomu něco nelíbí, tak to napadne přes Děti země, Duhu a tak podobně. Nakonec se na D8 zjistilo, že to dělal jediný člověk. A to je špatně,“ rozčiluje se jeden z řidičů.

„Děti Země asi nejsou normální. Kudy asi budeme jezdit? Vždyť to nejde jinak. Má se to nechat v tomto stavu a vykašlat se na to? To je přece nesmysl,“ přidává se další.

Modernizace D1 - aktuálně řešené úseky | Foto: Český rozhlas


Eva Kézrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme