Řidiče na D1 čekají další komplikace, od víkendu si vyzkouší jízdu ve dvou úzkých pruzích
Řidiče na dálnici D1 čekají od neděle další komplikace. U Jihlavy bude zcela uzavřen nájezd na Brno. Doprava mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem a mezi Hořicemi a Loktem bude svedena do jednoho pásu, v němž se bude jezdit ve dvou úzkých pruzích v obou směrech. Normální šířka jízdního pruhu na dálnici je 3,75 metru. V zúžených částech ale bude levý pruh široký 2,5 metru a pravý 3,15 metru. Nejvyšší povolená rychlost tam bude 80 kilometrů za hodinu.
Někteří řidiči jsou k nadcházejícímu omezení na dálnici D1, které je běžné při opravách na německých cestách, skeptičtí. „Ani si to moc nedokážu představit. Ale asi to tak ale musí být; jezdím denně a to, co vidím na silnicích, mě přesvědčuje, že se tam nesrovnají; bude to pouze pro odvážné řidiče,“ míní oslovení řidiči.
Problém přitom nevidí ani tak v technickém řešení, jako spíše v mentalitě lidí za volantem: „Naši řidiči k tomu nejsou uzpůsobení. Jsou hodně arogantní, budou se tlačit na ty před sebou, ti začnou panikařit a budou tam střety.“
Řidiči na D1 si od víkendu na několika místech dálnice D1 naostro vyzkouší jízdu ve dvou hodně úzkých pruzích. O podrobnosti se zajímala redaktorka Eva Kézrová
Podle odborníků ke střetům ale dojít nemusí, pokud motoristé budou vnímat oba pruhy jako rovnocenné. Podle dopravní psycholožky Pavly Rymešové by v tomto případě řidiči neměli levý 2,5metrový pruh brát jako pruh předjížděcí.
„Tady je to skutečně spíše rozlišení na to, aby tam nevznikaly větší zácpy, než je bezpodmínečně nutné v rámci bezpečné vzdálenosti,“ vysvětluje.
„Ve vedlejším druhém pruhu je zařazeno vozidlo, které zase jede stejnou rychlostí, ať už v levém nebo pravém pruhu. Má před sebou určitou bezpečnou vzdálenost, ale zase v rámci ní je vřazeno vozidlo v dalším vedlejším pruhu. Takže jakýsi jedoucí zip. Ale ne s tím, že ta jedna strana zipu spěchá. Tam to obvykle nefunguje,“ popisuje.
V některých místech to ani jinak nepůjde, protože do vozovky bude zasahovat mýtná brána či most, a osobní auta se vedle nákladního nevejdou. Takzvanou střídavou jízdu proto budou přikazovat i značky.
Problémy po celé délce uzavírky ale budou mít majitelé širších aut. Ta, která se zrcátky překračují 2,2 metru, budou mít do levého pruhu vjezd zakázaný. Ale, jak říká zkušený řidič, tady by mohl zafungovat pud sebezáchovy. „To si každý rozmyslí, protože zrcátko na tak drahém autě stojí i 10 tisíc. Tak pojedou v pruhu pro kamiony,“ uvažuje.
Na druhé straně v uzavírce bude maximální povolená rychlost 80 kilometrů v hodině, což hravě zvládnou i kamiony, pokud zrovna nepojedou do kopce. Takže není nutné za každou cenu jezdit osobním autem v levém pruhu. Zvláště, když jednotlivé uzavírky mají 8 až 11 kilometrů.
„Jízda v koloně má prostě zákonitosti, že nejsem rychlejší a nejsem pomalejší než ostatní. Důležité je jet s proudem někde mezi 70 až 80kilometrovou rychlostí. Pak je to ideální,“ upozorňuje psycholožka Pavla Rymešová.
Jen na řidičích tak bude podle odborníků záležet, jak bezpečná a plynulá bude jízda v úzkých pruzích modernizovaných úseků dálnice D1.