Češi lépe splácejí krátkodobé úvěry. Více také zvažují, zda si vůbec půjčí

Lidé se učí zvládat své dluhy. Krátkodobých úvěrů si berou méně a rychleji je splácí. Vyplývá to z údajů bankovního a nebankovního registru klientských informací. Ukázalo se, že Češi jsou odpovědnější a zadlužování zvažují.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Peníze (ilustrační foto)

Peníze (ilustrační foto) | Foto: Ladislav Bába

Krátkodobý úvěr na elektroniku nebo dovolenou si loni v česku vzalo 2,5 milionu lidí. Průměrný klient si půjčil asi 140 tisíc korun. Loni si nejčastěji brali krátkodobý úvěr lidé ve věku od 35 do 44 let.

Češi navíc začínají být podle Zuzany Pečené z bankovního registru klientských informací svědomitější: „Vysvětlujeme si to tak, že více přemýšlí nad tím, jestli si vezmou úvěr zrovna na dovolenou nebo na nějaké běžné spotřební zboží. Více nad tím uvažují, celkově se zadlužují zodpovědněji.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Statistiky za rok 2013 přiblížil ředitel nebankovního registru klientských informací Jiří Rajl

Celkový dluh ovšem vzrostl o 107 miliard korun oproti roku 2012. „Češi si daleko více berou úvěry na bydlení a financují svoji bytovou potřebu a daleko méně zvažují úvěry krátkodobé na spotřebu nebo hotovostní úvěry,“ vysvětluje ředitel nebankovního registru klientských informací Jiří Rajl.

„Banky a finanční instituce daleko více zvýhodnily zejména hypoteční úvěry, z toho důvodu vzrostl celkový objem dluhu na dlouhodobých úvěrech o 22 procent oproti roku 2012. U krátkodobých úvěrů sice také vzrostl celkový dluh, ale jenom o jedno procento,“ dodává.

Největší část dluhu připadá na hypotéky. „Z celkového objemu 1480 miliard korun tvoří hypoteční úvěry a úvěry ze stavebního spoření 1122 miliard korun. Úplně největší část tady z toho dluhu mají obyvatelé ve věku 30 až 44 let,“ upozorňuje Rajl.

Za loňský rok Češi splatili více, než si v roce 2012 půjčili. Podle Rajla je to dáno i tím, že finanční instituce se svým klientům lépe věnují, a pokud se klient dostane do problémů se splácením, snaží se mu vyjít vstříc.

„Dochází k poměrně velkému počtu refinancování úvěrů, dochází ke změně splátkového kalendáře, například ke snižování splátek nebo prodlužování splátek,“ vypočítává Rajl.

Helena Šulcová, krw, Veronika Hlaváčová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme