Motorkáři otevřeli sezónu s předstihem. Neměli by proto zanedbat přípravu
Motorkáři otevřeli díky teplému počasí letošní sezonu dřív, než je zvykem. Aby se ale nestali jen další položkou v neblahých statistikách úmrtnosti na českých silnicích, měli by si před vyjetím na silnici osvěžit praktické i teoretické dovednosti.
Svůj stroj oprášila také Kateřina Hamáková ze Svratky. Černé "šestistovce" říká Mazlík. Spolu s ním se zúčastnila mše v klášteře ve Žďáru nad Sázavou, kde bylo motorkářům uděleno požehnání. Všem kolegům to vřele doporučuje.
„Farář vyšel z kostela, každou motorku jako by posvětil, pokropil, aby nás chránil,“ popisuje Kateřina Hamáková.
A ochrana bude potřeba. Do letošního dubna totiž na silnicích zemřelo už šest motorkářů a dva jejich spolujezdci. Vloni touto dobou byla ale statistika úmrtnosti motorkářů prázdná. Zima byla totiž dlouhá a motorkáři vyjížděli až kolem Velikonoc.
Podle Michala Hodbodě z dopravní policie dochází ke smrtelným úrazům motorkáře nejčastěji v situaci, kdy předjíždí vozidlo, které odbočuje vlevo. „Důvod může být například v tom, zdali ten motorkář byl dobře vidět, jakým způsobem bylo dáváno znamení o změně směru jízdy a jak si počínal i ten motorkář,“ dodává.
Česko je v počtu úmrtí motorkářů tak na špici evropských statistik. Vloni vlastní vinou zemřelo na českých silnicích 40 motorkářů. Nejčastější příčinou úmrtí je samozřejmě rychlá jízda a nezvládnutí stroje. Michal Hodboď proto doporučuje, aby v počátcích sezony motorkáři dobře připravili zazimovaný motockyl, využívali reflexních prvků a v neposlední řadě nepřeceňovali své schopnosti.
Podle expertů by motocyklisté mohli předcházet zbytečným kolizím také tak, že na začátku sezony absolvují kondiční výcvik nebo kurz bezpečné jízdy - pro začínající i pokročilé řidiče. Ten většinou trvá přibližně pět hodin, cena je kolem 3 a půl tisíce korun.
Kurz pak zahrnuje teorii a praxi v jednom. Cvičí se třeba správné a jisté ovládání motocyklu při pomalé jízdě v nestabilním stavu i ve vyšších rychlostech a hlavně pak řešení krizových situací. Učí se i základy poskytování první pomoci atd.
Oboustranná obezřetnost
Při dopravních nehodách motorkářů nejsou na vině jen řidiči jednostopého vozidla. „Chtěl bych apelovat na řidiče osobních i nákladních automobilů obzvlášť na začátku sezony, kdy jsou řidiči motocyklů ještě nevyježdění, měli by být více ohleduplní vůči nim a počínat si obzvláště obezřetně,“ upozorňuje Michal Hodboď.
Jak se nejlépe připravit na začátek motorkářské sezony, přibližuje Michal Hodboď z dopravní policie
Z hlediska dlouhodobého vývoje počty obětí dopravních nehod klesají. Stejně je tomu i u motosportu. Pokud ale sezona začne dřív, jak je tomu i letos, statistiky jsou jiné. První smrtelnou nehodu motorkáře tak policie letos zaznamenala už 13. března.
Na neposlušné motorkáře je pak připravená i policie. Má vlastní, rychlé stroje, ve kterých nechybí radar a záznamové zařízení. Dokážou jet víc než dvou set kilometrovou rychlostí. V případě přestupku uslyší řidič na Vysočině sirénu Yamahy FJR 1300. Zvuk sirény dokáže podle policisty Tomáše Procházky často pořádně vyděsit.
„Spousta řidičů na to reaguje úplně zmateně: někteří zastaví, že to před vámi úplně „zaflekují“, někteří to – s prominutím – pošlou do škarpy, takže za ně musíte myslet a hlavně předvídat,“ dodává Tomáš Procházka.
Motorka je poloautomatická, aby ji mohl policista ovládat jednou rukou. Druhou ruku pak potřebuje na přepínání majáků a ovládání vybavení. Stroj totiž disponuje jak radarem, tak zařízením pro zachycení souvislého videozáznamu. Výstup se pak zobrazuje na malém monitoru na řídítkách.
Policie se podle Michala Hodbodě zaměří v průběhu celé sezony i na kontrolu technického stavu motocyklů. „Jak má být správně umístěna například registrační značka motocyklu, které mají být správné komponenty na motocyklu, všechny tyto věci,“ dodává.