Motorkáři otevřeli sezónu s předstihem. Neměli by proto zanedbat přípravu

Motorkáři otevřeli díky teplému počasí letošní sezonu dřív, než je zvykem. Aby se ale nestali jen další položkou v neblahých statistikách úmrtnosti na českých silnicích, měli by si před vyjetím na silnici osvěžit praktické i teoretické dovednosti.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jízdou z Jenišova do Královského Poříčí se s letošní sezonou rozloučily stovky motorkářů

Jízdou z Jenišova do Královského Poříčí se s letošní sezonou rozloučily stovky motorkářů | Foto: Pavla Sofilkaničová

Svůj stroj oprášila také Kateřina Hamáková ze Svratky. Černé "šestistovce" říká Mazlík. Spolu s ním se zúčastnila mše v klášteře ve Žďáru nad Sázavou, kde bylo motorkářům uděleno požehnání. Všem kolegům to vřele doporučuje.

„Farář vyšel z kostela, každou motorku jako by posvětil, pokropil, aby nás chránil,“ popisuje Kateřina Hamáková.

A ochrana bude potřeba. Do letošního dubna totiž na silnicích zemřelo už šest motorkářů a dva jejich spolujezdci. Vloni touto dobou byla ale statistika úmrtnosti motorkářů prázdná. Zima byla totiž dlouhá a motorkáři vyjížděli až kolem Velikonoc.

Přehrát

00:00 / 00:00

S motorkářkou Kateřinou Hamákovou si povídala Silvie Mikulincová

Podle Michala Hodbodě z dopravní policie dochází ke smrtelným úrazům motorkáře nejčastěji v situaci, kdy předjíždí vozidlo, které odbočuje vlevo. „Důvod může být například v tom, zdali ten motorkář byl dobře vidět, jakým způsobem bylo dáváno znamení o změně směru jízdy a jak si počínal i ten motorkář,“ dodává.

Česko je v počtu úmrtí motorkářů tak na špici evropských statistik. Vloni vlastní vinou zemřelo na českých silnicích 40 motorkářů. Nejčastější příčinou úmrtí je samozřejmě rychlá jízda a nezvládnutí stroje. Michal Hodboď proto doporučuje, aby v počátcích sezony motorkáři dobře připravili zazimovaný motockyl, využívali reflexních prvků a v neposlední řadě nepřeceňovali své schopnosti.

Podle expertů by motocyklisté mohli předcházet zbytečným kolizím také tak, že na začátku sezony absolvují kondiční výcvik nebo kurz bezpečné jízdy - pro začínající i pokročilé řidiče. Ten většinou trvá přibližně pět hodin, cena je kolem 3 a půl tisíce korun.

Kurz pak zahrnuje teorii a praxi v jednom. Cvičí se třeba správné a jisté ovládání motocyklu při pomalé jízdě v nestabilním stavu i ve vyšších rychlostech a hlavně pak řešení krizových situací. Učí se i základy poskytování první pomoci atd.

Oboustranná obezřetnost

Při dopravních nehodách motorkářů nejsou na vině jen řidiči jednostopého vozidla. „Chtěl bych apelovat na řidiče osobních i nákladních automobilů obzvlášť na začátku sezony, kdy jsou řidiči motocyklů ještě nevyježdění, měli by být více ohleduplní vůči nim a počínat si obzvláště obezřetně,“ upozorňuje Michal Hodboď.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak se nejlépe připravit na začátek motorkářské sezony, přibližuje Michal Hodboď z dopravní policie

Z hlediska dlouhodobého vývoje počty obětí dopravních nehod klesají. Stejně je tomu i u motosportu. Pokud ale sezona začne dřív, jak je tomu i letos, statistiky jsou jiné. První smrtelnou nehodu motorkáře tak policie letos zaznamenala už 13. března.

Na neposlušné motorkáře je pak připravená i policie. Má vlastní, rychlé stroje, ve kterých nechybí radar a záznamové zařízení. Dokážou jet víc než dvou set kilometrovou rychlostí. V případě přestupku uslyší řidič na Vysočině sirénu Yamahy FJR 1300. Zvuk sirény dokáže podle policisty Tomáše Procházky často pořádně vyděsit.

Policejní poloautomatická cestovní motorka Yamaha FJR 1300 | Foto: Petr Palovčík

„Spousta řidičů na to reaguje úplně zmateně: někteří zastaví, že to před vámi úplně „zaflekují“, někteří to – s prominutím – pošlou do škarpy, takže za ně musíte myslet a hlavně předvídat,“ dodává Tomáš Procházka.

Motorka je poloautomatická, aby ji mohl policista ovládat jednou rukou. Druhou ruku pak potřebuje na přepínání majáků a ovládání vybavení. Stroj totiž disponuje jak radarem, tak zařízením pro zachycení souvislého videozáznamu. Výstup se pak zobrazuje na malém monitoru na řídítkách.

Policejní poloautomatická cestovní motorka Yamaha FJR 1300 | Foto: Petr Palovčík

Policie se podle Michala Hodbodě zaměří v průběhu celé sezony i na kontrolu technického stavu motocyklů. „Jak má být správně umístěna například registrační značka motocyklu, které mají být správné komponenty na motocyklu, všechny tyto věci,“ dodává.

Petr Jansa, Alžběta Havlová, Petr Palovčík, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme