Duhan: Peníze na digitalizaci by mohl ČRo získat úpravou zákona o poplatcích
Generální ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan by rád zahájil přechod na zemské digitální vysílání. Řekl to na semináři k přítomnosti a budoucnosti médií veřejné služby, který ve Sněmovně uspořádaly Český rozhlas a Česká televize. Jednou z cest, jak získat na digitalizaci peníze, je podle Duhana změna zákona o rozhlasových a televizních poplatcích.
Český rozhlas odvádí ročně 130 milionů korun jako daň z koncesionářských poplatků. Podle generálního ředitele Petra Duhana by řešením bylo osvobodit rozhlas od této daně nebo upravit zákon o rozhlasových a televizních poplatcích.
„V případě domácností, určit plátcem každou domácnost, která odebírá elektrickou energii. Samozřejmě při zachování současných výjimek na základě sociálních podmínek. V případě firem a živnostníků stanovit povinnost platby za každé auto registrované k podnikání. U hotelů a ubytovacích zařízení a restaurací zachovat platbu za každý rozhlasový přijímač dle současné definice zákona,“ popsal Duhan.
Seminář k přítomnosti a budoucnosti médií veřejné služby sledovala redaktorka Jana Čermáková
Česká televize už má přechod na digitální vysílání za sebou. Teď se podle svého generálního ředitele Petra Dvořáka snaží mimo jiné ušetřit na výrobě veřejnoprávních pořadů.
„Není nic těžkého vyrábět pořady, které plní dokonale veřejnou sužbu za enormní množství peněz. Je ale mnohem složitější najít správnou úroveň, aby pořad, který televize vysílá, dodával veřejnou službu a aby zároveň stál tolik peněz, kolik opravdu reálně stát musí,“ uvedl Dvořák.
Semináře o přítomnosti a budoucnosti médií veřejné služby se účastnil i předseda volebního výboru Sněmovny Martin Komárek z hnutí ANO. Ten by se prý diskusi na téma změna zákona o rozhlasových a televizních poplatcích nebránil. Vidí ale i další varianty.
„Mluví se i o možnosti nějaké fixní částky z rozpočtu. Jsem si vědom všech protiargumentů pro tu nebo onu část. Samozřejmě v případě zvýšení určitých poplatků se ozve veřejnost. V případě, že by to byla fixní částka z rozpočtu a třeba i rozšíření podnikatelských možností veřejnoprávních médii, tak se zase ozvou ta média,“ vysvětlil.
Podle Komárka je možné uvažovat i o úpravě dalších mediálních zákonů. Třeba těch, podle kterých volí poslanci členy rad veřejnoprávních médií. Konkrétní změny by chtěl spolu s ministerstvem kultury připravit do konce roku.