Nadzvukovým letounem z Prahy do Tokia za tři hodiny? Za 35 let možná realita
V budoucnu by se cestující mohli dopravním letadlem dostat třeba z Prahy do Tokia za méně než tři hodiny. S nástupem nadzvukového stroje by tak náročné a dlouhé lety mezi kontinenty byly jen historií. Takové plány mají někteří evropští vývojáři. Za letenku by si pasažéři museli patřičně připlatit.
Nové dopravní nadzvukové letadlo bude startovat ze standardních letišť. Cestující odbaví svá zavazadla, projdou bezpečnostní kontrolou a nevyhnou se ani krátkému čekání v gatu.
První, co je může zarazit, je až tvar letadla. Vypadá totiž jako kříženec konkordu se stíhačkou. Vše se rázem změní s nástupem na palubu. V letadle bude místo jen pro zhruba 60 lidí. Zbytek vyplní nádrž a motory.
O nadzvukové dopravní letadlo, které by mohlo v budoucnu výrazně zkrátit cestování, se na konferenci o inovacích v Bruselu zajímala Siilvie Třeslínová
Druhá velká změna, kterou mohou cestující pocítit, bude rychlost letadla. Ta bude po vzletu Mach 4, tedy asi 4 tisíce kilometrů za hodinu. Špatně od žaludku by se ale údajně nikomu dělat nemělo.
„Špatně vám může být hlavně z počáteční akcelerace. Ta bude ale celou dobu pod 1.2 G, což je zhruba jako ve sportovním autě. Takže to zvládne i netrénovaný člověk. Navíc stoupaní bude trvat maximálně jednu minutu,“ vysvětluje jeden z ředitelů inovačního centra AEDS Bernard Boime na konferenci o inovacích v Bruselu.
Bez jídla a jet lagu
Nadzvukový stroj navíc poletí zhruba třikrát výše než normální letadla, tedy ve stratosféře, kde je méně plynů, a proto v ní téměř jistě cestující nezažijí turbulence. Nevýhodou letadla bude ale jídlo.
Na klasickém patnáctihodinovém letu z Paříže do Tokia si mohou cestující pochutnat hned na několika chodech, za tři hodiny toho ale letušky moc neroznesou. A to i z jiných než časových důvodů.
„Problém je hlavně s váhou. Potřebujeme mít co nejlehčí vybavení kabiny, aby nebyl let příliš nákladný. Pokud by ale lidé jídlo chtěli, promítlo by se to do ceny letenky,“ říká Boime.
Kolik bude letenka stát, si netroufne odhadnout. Její cena bude určitě prý třikrát vyšší, než současných zhruba 40 tisíc korun. Podnikatelům se ale podle něj vydat takové peníze vyplatí, a to hlavně kvůli časovému posunu.
„Japonský cestující, který letí z Tokia do Paříže, vyletí z Tokia v poledne. V Paříži bude v deset ráno, vyřídí si své obchodní schůzky a v deset hodin večer už může být zpět v Tokiu. Nejen, že to pro něj bude více méně normální pracovní den, ale nebude vůbec trpět jet lagem,“ upozorňuje Boime.
Tak trochu sci-fi
„Je to skvělé, ušetří to mnoho času,“ myslí si Evelyna z Lotyšska. Strach z rychlosti nadzvukového stroje prý nemá. „Ne. Já jsem právě člověk, který létání miluje a právě start mám úplně nejraději,“ svěřuje se.
Její kamarádka Jurga už se ale tak nadšeně netváří. „Já bych tím neletěla, dost se bojím. Vůbec to nevypadá jako pro lidi,“ poznamenává.
S tím nelze než souhlasit. Bernard Boime ale tvrdí, že nejde o žádnou fantazii. První cestující by měli letadlo vyzkoušet kolem roku 2050.