Neznámý obchodník prodává na poutích ovocná vína bez označení

Na trhu se objevila ovocná vína bez jakéhokoli označení a popisu. Na vinětách výrobků s názvem Višňové a Borůvkové víno chybí například složení a obsah alkoholu, takže zákazník neví, co pije. Bez zajímavosti není ani to, že výrobce těchto ovocných vín není k nalezení.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lahve s označením Višňové a Borůvkové víno

Lahve s označením Višňové a Borůvkové víno | Foto: ČRo

Lahve Višňového a Borůvkového vína objevil Český rozhlas na víkendové pouti v Krucemburku na Vysočině.

Viněta s obrázky dokonale vypadajících višní a borůvek i s logy profesních vinařských sdružení může v leckom vzbudit důvěru. Jenže by neměla. Na obou lahvích chybí prakticky všechny informace.

„Nesmí chybět obchodní název firmy, sídlo výrobce, země původu a označení šarže. Speciálně u ovocných vín musí být uveden obsah etanolu v procentech, a pakliže víno nese v názvu nějaký druh ovoce, tak nesmí chybět informace o obsahu nejméně 95 procent hmotnostního podílu šťávy toho daného ovoce,“ vysvětluje Radoslav Pospíchal ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

Přehrát

00:00 / 00:00

Po výrobci neoznačených ovocných vín pátrala redaktorka Květa Moravcová

Podle něj řada výrobců ovocných vín šidí zákazníky také na kvalitě. „Co se týče těch pochybení, přidává se voda, jsou různé nadlimitní obsahy cukru, užívání barviv. Často také neodpovídá obsah hmotnostního podílu šťávy,“ upřesňuje Pospíchal.

Loni kontroloři odebrali 14 vzorků ovocných vín, předpisy ignorovala skoro polovina z nich. Letos nevyhověly dva vzorky už při kontrole v terénu, další čtyři jsou právě teď v laboratoři.

Výrobce ovocného vína zneužívá loga Vína z Moravy, vína z Čech a Vinařského fondu | Foto: ČRo

Vraťme se ale k lahvím Višňového a Borůvkového vína. Zatímco na jeho etiketách chybí skoro všechny informace, výrobce nezapomněl na umístění loga organizace Vína z Moravy, vína z Čech a značky Vinařského fondu.

Pokud byste na Višňové a Borůvkové víno narazili, opište si adresu prodejce, která by měla být přímo na prodejním stánku, a tu pak pošlete na info@rozhlas.cz.

„Výrobci takových produktů nesmějí užívat logo Vína z Moravy, vína z Čech, to se týká jen révových vín, a vůbec už ne logo Vinařského fondu. To je logo, které je označením naší organizace. Je to naprosto bezprecedentní záležitost, že někdo takovýmto nehorázným způsobem zneužívá tato značení,“ upozorňuje ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec s tím, že výrobce fond poškozuje.

Výrobce riskuje několikamilionovou pokutu

Možnost bránit se ale zatím Vinařský nemá. Jeho čas podle právníka Luboše Fojtíka přijde jen tehdy, najde-li se neznámý producent.

„Základními možnostmi obrany je ochrana proti nekalé soutěži. Ta je potom možná v případě, když už budeme vědět, kdo je tím škůdcem nebo tím, kdo víno dodává. Pak je možné požadovat z titulu nekalé soutěže přiměření zadostiučinění, náhradu škody, dokonce i vydání bezdůvodného obohacení,“ objasňuje Fojtík.

Přehrát

00:00 / 00:00

O prohřešcích v označování potravin mluvil v Ranním interview Radoslav Pospíchal ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce

Výrobce Višňového a Borůvkového vína přitom neriskuje malé peníze. Jen od Státní zemědělské a potravinářské inspekce může dostat až milionovou pokutu.

"V roce 2013 jsme odebrali 14 vzorků, z toho bylo 6 nevyhovujících a pochybení byla například ve značení povinných údajů, nebo při nadměrném použití sladidel, nebo nebyla deklarována barviva,“ poznamenal ke kvalitě ovocných vín Radoslav Pospíchal, zástupce mluvčího Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

„V současnosti, v roce 2014, jsme odebrali 6 vzorků. Přičemž 2 byly nevyhovující už na místě, kdy chybělo označení šarže, a 4 další vzorky jsou v současné době hodnoceny.“

„Častým pochybením bývají například přídavky vody, cukru, barviv. Nebo důležitá věc, že neodpovídá obsah hmotnostního podílu šťávy daného ovoce, a to je důležitá věc právě u ovocných vín, kde musí být minimálně 95 procent hmotnostního podílu šťávy daného ovoce,“ poznamenal Pospíchal.

Jak zdůraznil, u ovocných vín, která obsahují více než 1,2 procenta alkoholu a jsou zároveň vyrobena v České republice, je také nutné uvádět obsah etanolu v procentech.

Květa Moravcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme