Katalyzátor z Bratislavy málem dobyl svět. Plány zhatil i masakr v Číně

Nechybělo moc a po světě by dnes jezdila auta s původně československým katalyzátorem. Výfukové plyny čistil s pomocí elektřiny a vymyslela ho fyzička z Bratislavy Marcela Morvová. Právě před 25 lety ministři životního prostředí Evropského společenství rozhodli, že do roku 1992 musí mít katalyzátor každé nové osobní auto. Bratislavský vynález nakonec šanci nedostal i kvůli masakru na pekingském Náměstí nebeského klidu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Marcela Morvová s vydáním Rudého práva, kde vyšel první článek o jejím katalyzátoru | Foto: Vojtěch Berger

„Exhaláty procházejí přes elektrický výboj, ve kterém dochází k ionizaci, excitaci a dalším procesům,“ popisuje Marcela Morvová, jak její katalyzátor vlastně fungoval.

Přehrát

00:00 / 00:00

S autorkou prvního československého katalyzátoru hovořil v Bratislavě zpravodaj Vojtěch Berger

Koncem 80. let na něj dostala patent v Československu, připravovalo se i několik patentů v zahraničí.

„Všechno vlastně běželo hladce. Potom v lednu 1989 díky japonské přihlášce se na nás obrátila firma Daewoo, která chtěla uzavřít joint venture. Tam by vstupovaly Šanghaj, Hongkong a Slovensko,“ pokračuje paní Morvová.

Jenže pak přišel brutální zásah Číny proti demonstrantům začátkem června 1989 a obchodní vztahy s Čínou ochladly. Když se pak kvůli sporům Marcely Morvové s jiným slovenským vědcem nepovedlo zrealizovat ani další zahraniční patenty, expanze katalyzátoru do světa se nekonala.

Novinky si všimnul i komunistický tisk. Katalyzátor testovali na staré škodovce 1000 MB. „První článek vyšel v Rudém právu, dokonce na první straně ve spodním rohu,“ ukazuje Marcela Morvová výtisk, který má dodnes schovaný.

Katalyzátor paní Morvové byl unikátní v tom, že na čištění výfukových plynů využíval elektřinu | Foto: Vojtěch Berger

První katalyzátor v Československu a jeden z prvních na světě přesto skončil na polici fyzikální fakulty. Do aut nikdy sériově montovat nezačal. Poznatky z mnohaletého výzkumu ale paní Morvová úspěšně využila v průmyslu, třeba při čištění exhalací ze sklářských pecí.

„Já to nevidím špatně. Svého času Otto von Habsburg řekl, že každý kopanec tě posune dopředu. A tak vzniklo něco, o čem můžu říct, že je užitečné dnes z pohledu globálního oteplování,“ uzavírá Marcela Morvová.

Energická vědkyně má v plánu spoustu dalších experimentů. Brzo chce začít stavět větrnou elektrárnu s vertikální osou otáčení.

Vojtěch Berger Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme