Katalyzátor z Bratislavy málem dobyl svět. Plány zhatil i masakr v Číně

Nechybělo moc a po světě by dnes jezdila auta s původně československým katalyzátorem. Výfukové plyny čistil s pomocí elektřiny a vymyslela ho fyzička z Bratislavy Marcela Morvová. Právě před 25 lety ministři životního prostředí Evropského společenství rozhodli, že do roku 1992 musí mít katalyzátor každé nové osobní auto. Bratislavský vynález nakonec šanci nedostal i kvůli masakru na pekingském Náměstí nebeského klidu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Marcela Morvová s vydáním Rudého práva, kde vyšel první článek o jejím katalyzátoru

Marcela Morvová s vydáním Rudého práva, kde vyšel první článek o jejím katalyzátoru | Foto: Vojtěch Berger

„Exhaláty procházejí přes elektrický výboj, ve kterém dochází k ionizaci, excitaci a dalším procesům,“ popisuje Marcela Morvová, jak její katalyzátor vlastně fungoval.

Přehrát

00:00 / 00:00

S autorkou prvního československého katalyzátoru hovořil v Bratislavě zpravodaj Vojtěch Berger

Koncem 80. let na něj dostala patent v Československu, připravovalo se i několik patentů v zahraničí.

„Všechno vlastně běželo hladce. Potom v lednu 1989 díky japonské přihlášce se na nás obrátila firma Daewoo, která chtěla uzavřít joint venture. Tam by vstupovaly Šanghaj, Hongkong a Slovensko,“ pokračuje paní Morvová.

Jenže pak přišel brutální zásah Číny proti demonstrantům začátkem června 1989 a obchodní vztahy s Čínou ochladly. Když se pak kvůli sporům Marcely Morvové s jiným slovenským vědcem nepovedlo zrealizovat ani další zahraniční patenty, expanze katalyzátoru do světa se nekonala.

Novinky si všimnul i komunistický tisk. Katalyzátor testovali na staré škodovce 1000 MB. „První článek vyšel v Rudém právu, dokonce na první straně ve spodním rohu,“ ukazuje Marcela Morvová výtisk, který má dodnes schovaný.

Katalyzátor paní Morvové byl unikátní v tom, že na čištění výfukových plynů využíval elektřinu | Foto: Vojtěch Berger

První katalyzátor v Československu a jeden z prvních na světě přesto skončil na polici fyzikální fakulty. Do aut nikdy sériově montovat nezačal. Poznatky z mnohaletého výzkumu ale paní Morvová úspěšně využila v průmyslu, třeba při čištění exhalací ze sklářských pecí.

„Já to nevidím špatně. Svého času Otto von Habsburg řekl, že každý kopanec tě posune dopředu. A tak vzniklo něco, o čem můžu říct, že je užitečné dnes z pohledu globálního oteplování,“ uzavírá Marcela Morvová.

Energická vědkyně má v plánu spoustu dalších experimentů. Brzo chce začít stavět větrnou elektrárnu s vertikální osou otáčení.

Vojtěch Berger Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme