Zvolna začíná boj o voličské hlasy. Strany osloví lidi v ulicích i přes internet

Politické strany a uskupení budou podle expertů v drtivé většině šetřit na volebních kampaních. Aktuálně přiznávají částky několikanásobně nižší než při předchozích komunálních a senátních volbách.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volby do Evropského parlamentu v Praze

Volby do Evropského parlamentu v Praze | Foto: Filip Jandourek

Největší výdaje zatím přiznávají sociální demokraté.

Nejsilnější vládní strana chce na podzimní volby dát 60 milionů korun. Ve srovnání s rokem 2010 to je ale výrazně méně. Tehdy do předvolebních kampaní ČSSD napumpovala čtyřnásobně víc - podle výroční zprávy zhruba 270 milionů.

Politolog Jan Kubáček z Univerzity Karlovy říká, že teď je trend jiný. „Politici spíše podsekávájí ty peníze. Myslím si, že přiznané částky budou v reálu třeba dvojnásobné, protože je právě ještě budou kompenzovat jednotlivými sponzory a kandidáty,“ říká.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaroslav Gavenda zjišťoval, jak budou politické strany vstupovat do boje o hlasy v komunálních a senátních volbách

To je třeba případ hnutí ANO. Jeho senátní kandidáti mají sami shánět sponzory. Celkem pak hnutí ANO vyčlenilo na podzimní volby 24 milionů korun.

Lidovci a ostatní strany, které kandidují do senátních i komunálních voleb, většinou počítají s výdaji do 10 milionů korun.

Postupně se mění i zacílení kampaní. Zatímco dřív se sázelo na billboardy, teď už chtějí strany lákat voliče v elektronických médiích a na sociálních sítích.

„Za prvé je to rychlé, za druhé je to víceméně lépe měřitelnější, dá se rychle reagovat obsahem,“ vysvětluje prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec.

Jinak podle politologa Kubáčka platí, že o úspěchu rozhodne charisma lídrů a jejich kontaktní kampaně. „Bude velká přehršel nabídky, bude se opravdu vystavovat lídr a stane se jako by ikonou celého programu a těch dalších kandidátů a bude se to hodně odehrávat v terénu,“ dodává.

Senátní a komunální volby se v Česku budou konat 10. a 11. října.

Jaroslav Gavenda Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme