Pitný režim je třeba dodržovat s mírou. Předávkovat se lze i vodou, varují lékaři

Dodržování pitného režimu je pro řadu lidí stále neznámou věcí. Jak ale upozorňují lékaři, malým nebo naopak příliš velkým přísunem tekutin si lidé mohou poškodit zdraví.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sklenice s vodou | Foto: Fotobanka stock.xchng, Sanja Gjenero

„Určitě vím, jaký je správný pitný režim a že by se mělo častěji pít, ale já to nedodržuji. Možná kvůli zaneprázdnění, ale nepřemýšlím nad tím.“ – „Já se musím do pití nutit, nemám pocit žízně, takže vypít třeba jenom půl litru denně pro mě není žádný problém,“ říkají oslovení lidé.

Tato slova však nerad slyší zlínský internista a specialista na choroby ledvin Jaromír Vašát. Jak zdůrazňuje, lidské tělo tvoří zhruba ze sedmdesáti procent voda.

„Voda je základním substrátem vnitřního prostředí, protože v ní probíhají biochemické reakce, je regulátorem tělesné teploty. Probíhá v ní transport látek a člověk může být ohrožená jak jejím nedostatkem, tak v menším případě i jejím nadbytkem,“ vysvětluje lékař.

Přehrát

00:00 / 00:00

O rizicích nedodržování pitného režimu informuje Roman Verner

Častěji se v praxi setkává s dehydratací, zvláště u kojenců nebo seniorů. „Ve svých počátcích se vyvíjí naprosto plíživě. Pacienti mají velmi nespecifické problémy – mohou být více unavení, malátní, mají bolesti hlavy, může dojít ke snížení krevního tlaku, což jsou všechno příznaky, které se hodnotí jako nespecifické.“

„Obecně však je potřeba říci, že pokud tento deficit vody, dehydratace, není nějakým způsobem korigován, může vést až k ohrožení pacientů na životě,“ upozorňuje Vašát.

„Náš organismus denně vyloučí z těla zhruba dva až dva a půl litru vody. Zhruba toto množství bychom měli přijmout v podobě potravin nebo tekutin. Úplně bez problémů můžeme konzumovat jenom vodu, protože voda, která teče z našich vodovodů, je naprosto vyhovující,“ říká výživová poradkyně Eva Drozdová.

„Samozřejmě pro nějakou pestrost, aby se to člověku takzvaně nepřepilo, je vhodné pít třeba i kvalitní ovocné džusy ředěné vodou nebo slabé minerální vody, ale to by se nemělo přehánět,“ upozorňuje Eva Drozdová na jeden z jejích případů, kdy se klient ‚předávkoval‘ velkým množstvím minerální vody a ohrozil si funkci ledvin.

Ale i obyčejná voda při nadměrné konzumaci může spíše ublížit. „Dost často se to dá vyčíst na internetu nebo v nějakých časopisech – tři, čtyři, pět litrů vody. To je opravdu až nadměrná zátěž pro organismus,“ varuje výživová poradkyně. Zhruba třetinu potřebné vody si totiž naše tělo vyrobí samo z toho, co sníme.

Roman Verner Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme